هادی اسماعیل پور مقدم؛ آرزو کرمی
چکیده
اقتصاد سبز مفهومی است که در دهههای اخیر مطرح شده و به عنوان چارچوبی به منظور بهبود رفاه و عدالت اجتماعی از طریق کاهش خطرات زیست محیطی تعریف شده است؛ به طوری که رشد سبز به استراتژی توسعه اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است. در این میان، فینتک میتواند بر ارتقای رشد سبز مؤثر باشد. نظر به توسعه فینتک در ایران، این مقاله تلاش ...
بیشتر
اقتصاد سبز مفهومی است که در دهههای اخیر مطرح شده و به عنوان چارچوبی به منظور بهبود رفاه و عدالت اجتماعی از طریق کاهش خطرات زیست محیطی تعریف شده است؛ به طوری که رشد سبز به استراتژی توسعه اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است. در این میان، فینتک میتواند بر ارتقای رشد سبز مؤثر باشد. نظر به توسعه فینتک در ایران، این مقاله تلاش میکند اثر توسعه نوآوری فینتک را بر رشد سبز در ایران مورد بررسی قرار دهد. برای این منظور تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق به صورت فصلی طی دوره زمانی 1400-1392 با استفاده از الگوی ARDL انجام گرفته است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که با گسترش یک درصدی توسعه خدمات فینتک، رشد سبز به میزان 44/0 درصد بهبود مییابد. نوآوری فینتک ضمن کاهش هزینهها و بهبود کیفیت خدمات مالی، از طریق اعتبار سبز و سرمایهگذاری سبز موجب بهبود رشد اقتصادی سبز میگردد. بنابراین اقداماتی در جهت نظاممندی، یکپارچگی و همافزایی توسعه خدمات فینتک از طریق گسترش سرمایهگذاری سبز و بهبود محیط زیست، میتواند به بهبود رشد سبز کمک نماید.
• مطالعات اقتصادی مرتبط با حاملهای انرژی (فسیلی، تجدیدپذیر و برق)
محمدعلی آوینده؛ بیتا تبریزیان؛ مریم تیموریان
چکیده
در قرن جدید دغدغههای مصرفکنندگان در برابر پاسخگویی زیستمحیطی که با قوانین زیستمحیطی نیز همراستا شده، تعداد رو به رشد شرکتها را به منظور طراحی و ایجاد برنامههای محیط زیست دوستانه تحت فشار قرار داده است. بر همین اساس این تحقیق چگونگی پیاده کردن آمیخته بازاریابی سبز برای فروش محصول و باقی ماندن در بازار را بررسی میکند. بر ...
بیشتر
در قرن جدید دغدغههای مصرفکنندگان در برابر پاسخگویی زیستمحیطی که با قوانین زیستمحیطی نیز همراستا شده، تعداد رو به رشد شرکتها را به منظور طراحی و ایجاد برنامههای محیط زیست دوستانه تحت فشار قرار داده است. بر همین اساس این تحقیق چگونگی پیاده کردن آمیخته بازاریابی سبز برای فروش محصول و باقی ماندن در بازار را بررسی میکند. بر این اساس، نمونهای مشتمل بر 90 نفر از متخصص جذب سرمایهگذاری در حوزه بازاریابی سبز در حوزه انرژی به شیوه تصادفی طبقهای متناسب با حجم هر طبقه، انتخاب گردیده و بررسی شدند. مدل مفهومی تحقیق بر مبنای مطالعات نظری آمیخته بازاریابی سبز و قصد خرید مصرفکننده، طراحی و بر مبنای آن، پرسشنامههایی طراحی گردیده و دادههای مورد نظر جمعآوری گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد جهت تحقیق اهداف پژوهش بایستی مواردی از قبیل: استفاده از مواد با قابلیت بازیافت مجدد در جهت تولید محصول برای کمتر آسیب رساندن به محیط زیست، معرفی و ارائه انرژیهای دوستدار محیط زیست در نمایشگاهها، کنفرانسها و همایشها، استفاده از سیستم حمل و نقل بروز برای توزیع محصولات در بازار جهت آسیب رساندن کمتر به محیط زیست، قیمتگذاری مناسب محصولات سبز، به گونهای که قابل رقابت با انواع مشابه باشند، در نظر گرفته شود.
• مطالعات اقتصادی مرتبط با حاملهای انرژی (فسیلی، تجدیدپذیر و برق)
محسن پورعبادالهان کویچ؛ الهام نوبهار؛ سکینه سجودی؛ رضا خلفی
چکیده
در تحلیل کارایی شرکتهای توزیع برق، مطابق فرضیه صرفههای مقیاس، به دلیل وجود ویژگیهای انحصار طبیعی (یعنی وجود صرفههای مقیاس و صرفههای تنوع محصول)، انتظار بر آن است که شرکتهای بزرگتر، کارایی فنی بیشتری داشته باشند (با فرض ثبات سایر شرایط). برای بررسی این موضوع، مطالعه حاضر، کارایی فنی، صرفههای مقیاس و صرفههای تنوع محصول ...
بیشتر
در تحلیل کارایی شرکتهای توزیع برق، مطابق فرضیه صرفههای مقیاس، به دلیل وجود ویژگیهای انحصار طبیعی (یعنی وجود صرفههای مقیاس و صرفههای تنوع محصول)، انتظار بر آن است که شرکتهای بزرگتر، کارایی فنی بیشتری داشته باشند (با فرض ثبات سایر شرایط). برای بررسی این موضوع، مطالعه حاضر، کارایی فنی، صرفههای مقیاس و صرفههای تنوع محصول شرکتهای توزیع برق ایران را طی دوره زمانی 1396-1390 ارزیابی و رابطه آنها را با اندازه شرکت بررسی نمود. برای این منظور از تکنیک تحلیل مرز تصادفی و رهیافت تابع فاصله نهاده استفاده گردید. یافتهها نشان میدهند که با افزایش اندازه شرکتها، کارایی فنی آنها ابتدا کاهش و سپس افزایش مییابد. همچنین مطابق نتایج، صرفههای مقیاس در اغلب شرکتها وجود داشته، هرچند که با افزایش اندازه شرکتها، بهرهمندی آنها از مزایای صرفههای مقیاس، کاهش مییابد. در نهایت اینکه، صرفههای تنوع محصول در تمامی شرکتهای مورد بررسی مشاهده گردیده و میزان آن، با افزایش اندازه شرکتها، کاهش یافته است. بدین ترتیب میتوان گفت که فرضیه صرفههای مقیاس دال بر کارایی فنی بیشتر شرکتهای بزرگتر تأیید نمیشود، هرچند، شرط لازم برای برقراری ساختار انحصار طبیعی در شرکتهای توزیع برق ایران وجود دارد.
نرگس خاکی؛ مرتضی خورسندی؛ تیمور محمدی؛ علی فریدزاد؛ زهرا عزیزی
چکیده
کاهش انتشار گازهای گلخانهای یکی از اهداف مهم سیاستهای انرژی و زیستمحیطی جهان است. به رغم اینکه انرژیهای فسیلی از عوامل مهم ایجاد آلودگی به شمار میروند لیکن نمیتوان نقش آنها را در ساختار تولید و رشد اقتصادی نادیده گرفت. امروزه اقتصاددانان برای سنجش رشد اقتصادی، صرفاً میزان تولید کالاها و خدمات را مد نظر قرار نمیدهند ...
بیشتر
کاهش انتشار گازهای گلخانهای یکی از اهداف مهم سیاستهای انرژی و زیستمحیطی جهان است. به رغم اینکه انرژیهای فسیلی از عوامل مهم ایجاد آلودگی به شمار میروند لیکن نمیتوان نقش آنها را در ساختار تولید و رشد اقتصادی نادیده گرفت. امروزه اقتصاددانان برای سنجش رشد اقتصادی، صرفاً میزان تولید کالاها و خدمات را مد نظر قرار نمیدهند بلکه ساختار تولید کالاها و خدمات به لحاظ دانش فنی (سطح فناوری) به کاررفته در آنها را نیز در نظر میگیرند. بر این اساس، شاخص پیچیدگی اقتصادی در دهههای اخیر مطرح شده است که با محاسبه آن امکان آگاهی از سطح توسعهیافتگی کشورها فراهم میشود. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر شاخص پیچیدگی اقتصادی بر میزان انتشار گازهای گلخانهای در برخی از کشورهای صادرکننده نفت در بازه زمانی 1995 تا 2019 با استفاده از مدل رگرسیون انتقال ملایم پانلی (PSTR) است. نتایج آزمون خطی بودن، وجود رابطه غیرخطی بین متغیرها را تأیید میکند. همچنین، در نظر گرفتن یک تابع انتقال با یک پارامتر آستانهای که بیانگر یک مدل دو رژیمی است برای تصریح رابطة غیرخطی بین متغیرهای الگو کافی میباشد. پارامتر شیب (سرعت انتقال) برابر 1964/3 است. نتایج آزمونها حاکی از آن است که در هر دو رژیم (اول و دوم) شاخص پیچیدگی اقتصادی تأثیر منفی بر میزان انتشار گازهای گلخانهای دارد.
آرین دانشمند؛ مژگان رستمی راد
چکیده
شناسایی آثار دائمی یا موقتی شوکهای وارد بر محیط زیست یکی از ملاحظات مهم در بحث سیاستگذاری است. هدف این پژوهش بررسی ماندگاری شوکها بر تخریب محیطزیست در 33 کشور صادرکنندة نفت با استفاده از آزمون ریشه واحد پانل است. برای این منظور از آزمون پانل بهمنی اسکویی و همکاران (2014) با شکستهای تیز و هموار و آزمون مانایی تک متغیره پانل کاریون ...
بیشتر
شناسایی آثار دائمی یا موقتی شوکهای وارد بر محیط زیست یکی از ملاحظات مهم در بحث سیاستگذاری است. هدف این پژوهش بررسی ماندگاری شوکها بر تخریب محیطزیست در 33 کشور صادرکنندة نفت با استفاده از آزمون ریشه واحد پانل است. برای این منظور از آزمون پانل بهمنی اسکویی و همکاران (2014) با شکستهای تیز و هموار و آزمون مانایی تک متغیره پانل کاریون سیلوستر و همکاران (2005) با شکستهای تیز و هموار برای دورة زمانی 2017-1961 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که شوکهای وارد بر ردپای بومشناختی به عنوان شاخص تخریب محیط زیست در کشورهای منتخب صادرکنندة نفت آثار موقتی دارند. به عبارت دیگر، ردپای بومشناختی تحت دو فرض واریانس بلندمدت همگن و واریانس بلندمدت ناهمگن رفتار بازگشت به میانگین دارد. نتایج آزمون تک متغیره نیز نشان داد مانایی ردپای بومشناختی در سطح معنیداری 10 درصد برای همة کشورهای صادرکنندة نفت به جز کشورهای کانادا، جمهوری کنگو، مصر، ایران و اندونزی تأیید میشود. درنتیجه سیاستهای مربوط به کاهش اندازه ردپای بومشناختی در بلندمدت در کشورهای کانادا، جمهوری کنگو، مصر، ایران و اندونزی تأثیر دائمی خواهند داشت، به عبارت دیگر، مداخلة دولت در جهت وضع سیاستهایی که منجر به کاهش ردپای بومشناختی میشوند، مؤثر خواهد بود.
سیاستگذاریهای اقتصادی و مالی در حوزههای فوقالذکر در سطوح ملی، منطقهای و جهانی
جلال دهنوی؛ میرحسین موسوی؛ موسی خوشکلام خسروشاهی؛ لانا عیوضی
چکیده
رشد و بقای یک شرکت در پی اخذ تصمیمهای سرمایهگذاری مناسب و اصولی است. این در حالی است که یک شرکت همواره در یک محیط غیرقابل پیشبینی و تحت تأثیر شوکهای مختلف به فعالیت خود ادامه میدهد. ازاینرو، هدف این مقاله بررسی ارتباط میان سرمایهگذاری در شرکتهای بورسی فعال در صنعت نفت ایران و نااطمینانی ناشی از نوسانات عرضه و تقاضای جهانی ...
بیشتر
رشد و بقای یک شرکت در پی اخذ تصمیمهای سرمایهگذاری مناسب و اصولی است. این در حالی است که یک شرکت همواره در یک محیط غیرقابل پیشبینی و تحت تأثیر شوکهای مختلف به فعالیت خود ادامه میدهد. ازاینرو، هدف این مقاله بررسی ارتباط میان سرمایهگذاری در شرکتهای بورسی فعال در صنعت نفت ایران و نااطمینانی ناشی از نوسانات عرضه و تقاضای جهانی نفت و همچنین نوسانات ناشی از تقاضای جهانی محصولات طی دوره 1390 الی 1398 برای 32 شرکت بورسی فعال در حوزه نفتی در بورس اوراق بهادار ایران است. در این راستا ابتدا با استفاده از رویکرد خودرگرسیون برداری با لحاط ناهمسانی واریانس شرطی خودرگرسیون تعمیمیافته ابتدا شوکهای ساختاری بازار نفت استخراجشده سپس با استفاده از رویکرد گشتاورهای تعمیمیافته مدل سرمایهگذاری q توبین برآورده شده است. یافتهها نشان میدهد که شوک ناشی از تقاضای جهانی، شوک ناشی از بازار سهام جهانی بر نسبت سرمایهگذاری ناخالص به موجودی سرمایه شرکت تأثیر منفی و معنادار دارند. نسبت سرمایهگذاری ناخالص به موجودی سرمایه شرکت از مقدار خودش با تأخیر یکساله اثر منفی میپذیرد که به لحاظ آماری هم معنیدار است. شوک ناشی از عرضه نفتو شوک ناشی از قیمت نفت بر نسبت سرمایهگذاری ناخالص به موجودی سرمایه شرکت تأثیر مثبت و معنادار دارند. نسبت ارزش بازاری به ارزش جایگزینی داراییهای شرکت دارای تأثیر مثبت و معنیدار بر نسبت سرمایهگذاری ناخالص به موجودی سرمایه دارد. بنابراین با توجه به اثرپذیری سرمایهگذاری شرکتهای حوزه نفتی از متغیرهای جهانی مانند نوسانات قیمت جهانی شوک عرضه و تقاضای نفت، بیمه سهام سرمایهگذاران در مقابل نوسانات و شوکهای ناگهانی پیشنهاد میشود.