• مطالعات اقتصادی مرتبط با حاملهای انرژی (فسیلی، تجدیدپذیر و برق)
سارا کشکر؛ غلام علی کارگر؛ امیر انصاری اردلی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل نقش بهرهبرداری از منابع انرژی تجدید پذیر بر بازاریابی باشگاههای فوتبال ایران بود. پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی بوده و برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل خبرگان و صاحبنظران در حوزه توسعه پایدار، بازاریابی، مدیران و مهندسین فنی استادیومهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل نقش بهرهبرداری از منابع انرژی تجدید پذیر بر بازاریابی باشگاههای فوتبال ایران بود. پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی بوده و برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل خبرگان و صاحبنظران در حوزه توسعه پایدار، بازاریابی، مدیران و مهندسین فنی استادیومهای لیگ برتر فوتبال ایران بودند. دسترسی به نمونههای پژوهش به شیوه نمونهگیری هدفمند بود و سپس به شیوه گلوله برفی ادامه یافت. در نهایت پس از انجام مصاحبه با 12 نفر اشباع نظری حاصل شد. همچنین پس از جمعآوری دادهها به منظور تجزیهوتحلیل مصاحبهها از نرمافزار تحلیل کیفی مکس کیودا نسخه 22 استفاده گردید. پس از تجزیهوتحلیل مصاحبهها تعداد 58 کد باز به دست آمد که در 20 مقوله محوری قرار گرفتند. در نهایت نیز از مقولههای بهدستآمده، پنج مفهوم جذب مشتری، درآمدزایی، بازاریابی سبز، جلب حمایتها، بازاریابی برند شناسایی شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر در استادیومها نه تنها دارای توجیه اقتصادی میباشد، بلکه موجب رشد اقتصادی و توسعه بازاریابی باشگاههای فوتبال میشود. همچنین با توجه به وجود بحرانهای زیستمحیطی همچون آلودگی هوای کلان شهرها، بحرانهای آبی، تغییرات اقلیمی، پیشنهاد میشود که دولت، مدیران و دست اندکاران ورزش کشور اقدامات مثبتی در راستای ساخت و تجهیز اماکن ورزش سبز و جایگزینی منابع انرژی تجدید پذیر به جای منابع انرژی سنتی و فسیلی در اماکن و استادیومهای ورزشی انجام دهند.
• سیاستگذاریهای اقتصادی و مالی در حوزههای فوقالذکر در سطوح ملی، منطقهای و جهانی
امراله امینی؛ حسن عموزاد خلیلی
چکیده
امروزه درنتیجه افزایش جمعیت در سراسر جهان تقاضای انرژی افزایش یافته است. با توجه به محدود بودن منابع انرژی فسیلی و مشکلات ناشی از انتشار گازهای گلخانهای، توجه بیش از پیش به انرژیهای تجدیدپذیر ضرورت دارد، زیرا از این طریق میتوان به اهداف توسعه پایدار دست یافت. بنابراین هدف پژوهش حاضر، ارزیابی مناسب از عملکرد تکنولوژیهای انرژیهای ...
بیشتر
امروزه درنتیجه افزایش جمعیت در سراسر جهان تقاضای انرژی افزایش یافته است. با توجه به محدود بودن منابع انرژی فسیلی و مشکلات ناشی از انتشار گازهای گلخانهای، توجه بیش از پیش به انرژیهای تجدیدپذیر ضرورت دارد، زیرا از این طریق میتوان به اهداف توسعه پایدار دست یافت. بنابراین هدف پژوهش حاضر، ارزیابی مناسب از عملکرد تکنولوژیهای انرژیهای تجدیدپذیر و نیز بررسی روابط بین انرژیهای تجدیدپذیر، انتشار دیاکسید کربن و توسعه پایدار در ایران و مقایسه با انرژیهای تجدیدناپذیر است. به منظور رتبهبندی حاملهای انرژی تجدیدپذیر و شناسایی بهترین نوع آنها جهت تولید برق در ایران از یک مدل تصمیمگیری چندمعیاره استفاده شده است. در این راستا با انجام مطالعات کتابخانهای و جمعآوری نظرات خبرگان، مجموعهای از معیارها در قالب چهار بعد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی تعیین گردیده است. در ادامه با استفاده از رویکرد VIKOR به اولویتبندی انرژیهای تجدیدپذیر متشکل از انرژیهای بادی، برق آبی، خورشیدی، زیست توده و زمین گرمایی پرداخته شده است. یافتههای پژوهش بیانگر اولویت بالای انرژی بادی بوده و انرژیهای خورشیدی، برق آبی، زمین گرمایی و زیست توده در رتبههای بعدی جای میگیرند. نتایج حاکی از آن است که تأثیر ایجاد تکانه مثبت در سهم انرژیهای تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر بر توسعه پایدار در ایران مثبت است.
• مطالعات اقتصادی مرتبط با حاملهای انرژی (فسیلی، تجدیدپذیر و برق)
سیاب ممی پور؛ محمد صیادی؛ محمدجواد جباری راد
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی سیاستهای مختلف قیمتگذاری بنزین در ایران براساس شاخصهای توسعه پایدار با بهکارگیری روش دلفی و تحلیل سلسله مراتبی است. برای این منظور با بررسی مطالعات و مصاحبه با متخصصان و صاحب نظران، ابتدا انواع گزینههای قیمتگذاری بنزین به همراه شاخصهای ارزیابی این گزینهها به تفکیک اقتصادی، ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی سیاستهای مختلف قیمتگذاری بنزین در ایران براساس شاخصهای توسعه پایدار با بهکارگیری روش دلفی و تحلیل سلسله مراتبی است. برای این منظور با بررسی مطالعات و مصاحبه با متخصصان و صاحب نظران، ابتدا انواع گزینههای قیمتگذاری بنزین به همراه شاخصهای ارزیابی این گزینهها به تفکیک اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی در چارچوب روش دلفی استخراج شد و چهار گزینه قیمتگذاری برای بنزین مطرح شد: 1- دو نرخی بودن قیمت بنزین یا ادامه روند فعلی، 2- تک نرخی بودن قیمت بنزین و پرداخت نقدی یارانه به خودرو، 3- قیمتگذاری متناسب با مصرف بنزین و 4- تک نرخی بودن قیمت بنزین و اختصاص سهمیه به افراد بجای خودرو. در ادامه این گزینهها برحسب شاخصهای اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی در چارچوب روش تحلیل سلسله مراتبی مورد ارزیابی و اولویتبندی قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان میدهد، قیمتگذاری متناسب با سطح مصرف بنزین یا وضع مالیات بر مصرف آن (گزینه سوم) بهترین گزینه قیمتگذاری از بین گزینههای سیاستی اشاره شده محسوب میشود. در گزینه سیاستی منتخب تحقیق، شاخصهای اقتصادی و محیطزیستی از اهمیت بالایی برخوردارند و قیمت بنزین بین قیمت سهمیهای و فوب خلیجفارس، متناسب با مصرف افراد تعیین میشود و تغییرات ناگهانی قیمت برای همه مصرفکنندگان اتفاق نمیافتد. در این گزینه، قیمت بنزین کاملا وابسته به رفتار مصرفی افراد بوده و مصارف بالا همواره با مالیاتهای بالاتر مواجه شده و در نتیجه، امکان توزیع عادلانهتر یارانه و کاهش انگیزه قاچاق برای این سوخت را به نحو موثرتری فراهم میکند.