نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی

2 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل نقش بهره‌برداری از منابع انرژی تجدید پذیر بر بازاریابی باشگاه‌های فوتبال ایران بود. پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی بوده و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل خبرگان و صاحب‌نظران در حوزه توسعه پایدار، بازاریابی، مدیران و مهندسین فنی استادیوم‌های لیگ برتر فوتبال ایران بودند. دسترسی به نمونه‌های پژوهش به شیوه نمونه‌گیری هدفمند بود و سپس به شیوه گلوله برفی ادامه یافت. در نهایت پس از انجام مصاحبه با 12 نفر اشباع نظری حاصل شد. همچنین پس از جمع‌آوری داده‌ها به منظور تجزیه‌وتحلیل مصاحبه‌ها از نرم‌افزار تحلیل کیفی مکس کیودا نسخه 22 استفاده گردید. پس از تجزیه‌وتحلیل مصاحبه‌ها تعداد 58 کد باز به دست آمد که در 20 مقوله محوری قرار گرفتند. در نهایت نیز از مقوله‌های به‌دست‌آمده، پنج مفهوم جذب مشتری، درآمدزایی، بازاریابی سبز، جلب حمایت‌ها، بازاریابی برند شناسایی شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر در استادیوم‌ها نه تنها دارای توجیه اقتصادی می‌باشد، بلکه موجب رشد اقتصادی و توسعه بازاریابی باشگاه‌های فوتبال می‌شود. همچنین با توجه به وجود بحران‌های زیست‌محیطی همچون آلودگی هوای کلان شهرها، بحران‌های آبی، تغییرات اقلیمی، پیشنهاد می‌شود که دولت، مدیران و دست اندکاران ورزش کشور اقدامات مثبتی در راستای ساخت و تجهیز اماکن ورزش سبز و جایگزینی منابع انرژی تجدید پذیر به جای منابع انرژی سنتی و فسیلی در اماکن و استادیوم‌های ورزشی انجام دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

.شناسایی و تحلیل نقش بهره‌برداری از منابع انرژی تجدید پذیر بر بازاریابی باشگاه‌های فوتبال ایران

نویسندگان [English]

  • Sara Keshkar 1
  • Gholam Ali Kargar 1
  • Amir Ansari Ardali 2

1 Associate Professor of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Allameh Tabataba'i University

2 Master of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This qualitative study investigated the impact of utilizing renewable energy sources in football stadiums. The research focused on experts in sustainable development, stadium managers, and technical engineers involved in the Iranian Football Premier League from 2019 to 2020. Data analysis was conducted using qualitative content analysis methods. Research participants were selected through purposeful and snowball sampling methods, ultimately leading to 12 interviews that reached theoretical saturation. The analysis resulted in 44 open codes, which were further categorized into three key concepts: environmental management, improving the social and cultural situation, and enhancing the economic status. These categories encompassed areas such as reducing environmental risks, managing energy resources and pollution, improving social attitudes and welfare services, urban beautification, reducing organizational costs, promoting the stadium's brand, and generating income. Given global environmental crises and the impact of sports on the environment, it is recommended that government officials, policymakers, and sports managers support the utilization of renewable energy sources like solar and wind energy in football stadiums. These actions are necessary for sustainable development and carbon-free sports.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Economic
  • Football club
  • Marketing
  • Renewable energy
  • Sustainable development