• مطالعات اقتصادی مرتبط با حامل‌های انرژی (فسیلی، تجدیدپذیر و برق)
بررسی تاثیر انرژی‌های تجدید پذیر و تجدیدناپذیر بر آلودگی هوا در ایران با توجه به نقش تعدیلی رشد اقتصادی

صادق بافنده ایماندوست؛ محمد لشکری؛ احسان سیاح زاده کاخکی

دوره 9، شماره 35 ، تیر 1399، ، صفحه 11-39

https://doi.org/10.22054/jiee.2021.59318.1831

چکیده
  مصرف انرژی در جهان به دلیل تمایل به رشد اقتصادی رو به افزایش است و در نتیجه انتشار گازهای گلخانه‌ای به ویژه دی‌اکسیدکربن که اثرات مخرب زیست محیطی دارد در اثر مصرف سوخت‌های فسیلی می‌تواند روندی فزاینده داشته باشد. مطالعه حاضر در پی یافتن تاثیر مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر (تولید برق نیروگاهی از منابع تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر) ...  بیشتر

تخمین منافع سلامت ناشی از بهبود سوخت نیروگاه حرارتی منتظر قائم با استفاده از SIMPACTS

مجتبی جورلی؛ حسین صادقی؛ علیرضا ناصری؛ لطفعلی عاقلی

دوره 6، شماره 24 ، مهر 1396، ، صفحه 33-56

https://doi.org/10.22054/jiee.2018.8972

چکیده
  تولید برق با استفاده از سوخت‏های فسیلی باعث آسیب‏های گوناگونی بر محیط زیست و سلامت انسان می‏شود. آلودگی هوا، مهمترین آسیب ناشی از تولید برق فسیلی بر سلامت می‏باشد. در این مطالعه با رویکرد مسیر اثرگذاری و روش انتقال مقادیر از مطالعات اصلی، SIMPACTS-2 به کار برده می‏شود و اثرات و هزینه‏های سلامت ناشی از آلودگی هوای نیروگاه حرارتی ...  بیشتر

هزینه‌های آلودگی هوا در شهر یزد

رحمان خوش‌اخلاق؛ مرضیه ستوده‌نیا کرانی

دوره 1، شماره 4 ، مهر 1391، ، صفحه 43-65

چکیده
  هدف این پژوهش، ارزیابی عوامل مؤثر بر میزان غلظت آلاینده­های هوایی شهر یزد و هزینه­های زیست­محیطی ناشی از آن بر ساکنین این شهر با استفاده از روش ارزشیابی مشروط (CVM) و سپس برآورد تولیدات ناخالص تعدیل شده به دلیل هزینه­های زیست­محیطی برای بهبود کیفیت هوا است. نتایج نشان می­دهد که به طور متوسط، هر شهروند یزدی حاضر است برای جلوگیری ...  بیشتر

بررسی امکان صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا با استفاده از خودروهای برقی- بنزینی (الکتروهیبرید)

حمید ناظمان؛ احسان حقدوست

دوره 1، شماره 4 ، مهر 1391، ، صفحه 169-196

چکیده
    آمارهای کشور، حاکی از رشد مصرف بنزین در بخش حمل و نقل کشور بوده و در سال­های اخیر بنزین مصرفی بطور قابل ملاحظه­ای بیش از ظرفیت پالایش داخلی شده است و لذا هزینه واردات بنزین سهم نسبتاً مهمی از بودجه دولت را به خود اختصاص می­دهد. افزایش جمعیت شهری، اقبال عمومی استفاده از خودروهای شخصی و عرضه بنزین به قیمت یارانه­ای از عوامل ...  بیشتر

رشد اقتصادی، مصرف انرژی و آلودگی هوا در ایران

محمدحسن فطرس

دوره 1، شماره 1 ، دی 1390، ، صفحه 189-211

چکیده
  این پژوهش به بررسی وجود و جهت علیت گرانجری بین رشد اقتصادی، مصرف انرژی و انتشار دی­اکسیدکربن در دوره زمانی 1384-1350 ایران می­پردازد. برای این منظور، الگوی چند متغیره­ای شامل رشد اقتصادی، مصرف انرژی، انتشار دی‌اکسیدکربن، موجودی سرمایه، نیروی کار و جمعیت شهرنشین را به‌کار می‌گیرد. سپس، با استفاده از رویکرد اقتصادسنجی تودا-یاماموتو ...  بیشتر