• مطالعات اقتصادی مرتبط با حاملهای انرژی (فسیلی، تجدیدپذیر و برق)
فاطمه رسته مقدم؛ محمد نبی شهیکی تاش؛ عماد کاظم زاده
چکیده
آلودگی هوا بهعنوان یکی از مسائل مهم و دغدغههای جوامع بشری امروزی معرفی شده است. تأثیر آن بر اقتصاد و سلامت انسانها بسیار مهم و ضروری است. تحقیقات اپیدمیولوژیک نشان میدهد که آلایندههای هوا میتوانند منجر به بیماریهای قلبی و عروقی و در نهایت سکتههای قلبی شود. پژوهش حاضر بر این اصل تمرکز دارد که استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر ...
بیشتر
آلودگی هوا بهعنوان یکی از مسائل مهم و دغدغههای جوامع بشری امروزی معرفی شده است. تأثیر آن بر اقتصاد و سلامت انسانها بسیار مهم و ضروری است. تحقیقات اپیدمیولوژیک نشان میدهد که آلایندههای هوا میتوانند منجر به بیماریهای قلبی و عروقی و در نهایت سکتههای قلبی شود. پژوهش حاضر بر این اصل تمرکز دارد که استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر میتواند به بهبود کیفیت هوا و مرگومیر ناشی از آلودگی هوا کمک کند. در این پژوهش از روش رگرسیون کوانتایل برای دادهها یککشورهای عضو پیمان RCEP در بازه زمانی 2018 تا 1996 استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که در همه دهکهای کوانتایل انرژی تجدیدپذیر معنادار و منفی شده که در نهایت میتوان نتیجه گرفت استفاده از انرژی تجدیدپذیر در مدیریت آلایندههای هوا به کاهش مرگومیر و بهبود کیفیت هوا کمک میکند. نتایج همچنین نشان میدهد که افزایش تولید ناخالص داخلی میتواند منجر به کاهش مرگومیر ناشی از آلودگی هوا شود؛ درحالیکه انتشار دیاکسیدکربن CO2 و نرخ شهرنشینی مرگومیر ناشی از آلودگی هوا را افزایش میدهد.
• مطالعات اقتصادی مرتبط با حاملهای انرژی (فسیلی، تجدیدپذیر و برق)
صادق بافنده ایماندوست؛ محمد لشکری؛ احسان سیاح زاده کاخکی
چکیده
مصرف انرژی در جهان به دلیل تمایل به رشد اقتصادی رو به افزایش است و در نتیجه انتشار گازهای گلخانهای به ویژه دیاکسیدکربن که اثرات مخرب زیست محیطی دارد در اثر مصرف سوختهای فسیلی میتواند روندی فزاینده داشته باشد. مطالعه حاضر در پی یافتن تاثیر مصرف انرژیهای تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر (تولید برق نیروگاهی از منابع تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر) ...
بیشتر
مصرف انرژی در جهان به دلیل تمایل به رشد اقتصادی رو به افزایش است و در نتیجه انتشار گازهای گلخانهای به ویژه دیاکسیدکربن که اثرات مخرب زیست محیطی دارد در اثر مصرف سوختهای فسیلی میتواند روندی فزاینده داشته باشد. مطالعه حاضر در پی یافتن تاثیر مصرف انرژیهای تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر (تولید برق نیروگاهی از منابع تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر) بر آلودگی هوا با توجه به نقش تعدیلی رشد اقتصادی است. بنابراین، با استفاده از دادههای سری زمانی سالهای 1369 تا 1396 در ایران و با مدل گشتاورهای تعمیم یافته و لحاظ برخی متغیرهای کنترلی مانند ضریب کارایی انرژی و میزان شهرنشینی، فرضیههای مورد نظر آزمون شد. یافتهها حاکی از تاثیر مصرف انرژیهای تجدیدپذیر در کاهش انتشار دیاکسیدکربن با ضریب 145/1- در سطح معنیداری 10 درصد و تاثیر مصرف انرژیهای تجدیدناپذیر در افزایش انتشار دیاکسید کربن با ضریب 605/0 در سطح معنیداری 5 درصد است. همچنین نقش رشد اقتصادی بهعنوان متغیر تعدیلگر بر رابطه بین مصرف انرژیهای تجدیدپذیر با انتشار دیاکسید کربن با ضریب 425/0 مثبت و بر رابطه بین مصرف انرژیهای تجدیدناپذیر با انتشار دیاکسیدکربن 024/0- و در سطح 5 درصد معنیدار است. نتایج تحقیق نشان میدهد توسعه سرمایهگذاری و افزایش سهم سبد بخش انرژیهای تجدیدپذیر در کشور به همراه بهبود بهرهوری انرژی و سطح تکنولوژی میتواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.
مجتبی جورلی؛ حسین صادقی؛ علیرضا ناصری؛ لطفعلی عاقلی
چکیده
تولید برق با استفاده از سوختهای فسیلی باعث آسیبهای گوناگونی بر محیط زیست و سلامت انسان میشود. آلودگی هوا، مهمترین آسیب ناشی از تولید برق فسیلی بر سلامت میباشد. در این مطالعه با رویکرد مسیر اثرگذاری و روش انتقال مقادیر از مطالعات اصلی، SIMPACTS-2 به کار برده میشود و اثرات و هزینههای سلامت ناشی از آلودگی هوای نیروگاه حرارتی ...
بیشتر
تولید برق با استفاده از سوختهای فسیلی باعث آسیبهای گوناگونی بر محیط زیست و سلامت انسان میشود. آلودگی هوا، مهمترین آسیب ناشی از تولید برق فسیلی بر سلامت میباشد. در این مطالعه با رویکرد مسیر اثرگذاری و روش انتقال مقادیر از مطالعات اصلی، SIMPACTS-2 به کار برده میشود و اثرات و هزینههای سلامت ناشی از آلودگی هوای نیروگاه حرارتی منتظر قائم در سالهای 1390 و 1395 تخمین زده میشود. با استفاده از نرمافزار ArcGIS جمعیت در معرض آلایندههای هوای این نیروگاه نیز به دقت محاسبه میگردد. مشاهده میشود که با حذف مازوت و افزایش سهم گاز، هزینه سلامت در سال 1390 از 9/164 میلیون به 4/36 میلیون (دلار سال 2000 میلادی) در سال 1395 کاهش یافته است. طی این دوره، هزینه سلامت بهازای برق تولیدی نیز از 1/18به 2/4 دلار بر مگاوات ساعت رسیده است. کیفیت پایین سوخت فسیلی و تراکم بالای جمعیت اطراف نیروگاه، از عوامل اصلی افزایش هزینههای سلامت این نیروگاه بوده است. با بهبود سوخت، میتوان هزینههای بیرونی مربوطه را کاهش داد. با درونی سازی این هزینههای بیرونی به قیمت برق، میتوان هزینهی واقعی برق فسیلی را نشان داد و با اتخاذ تصمیمات مناسب، منافع به جامعه را افزایش داد.
رحمان خوشاخلاق؛ مرضیه ستودهنیا کرانی
دوره 1، شماره 4 ، مهر 1391، ، صفحه 43-65
چکیده
هدف این پژوهش، ارزیابی عوامل مؤثر بر میزان غلظت آلایندههای هوایی شهر یزد و هزینههای زیستمحیطی ناشی از آن بر ساکنین این شهر با استفاده از روش ارزشیابی مشروط (CVM) و سپس برآورد تولیدات ناخالص تعدیل شده به دلیل هزینههای زیستمحیطی برای بهبود کیفیت هوا است. نتایج نشان میدهد که به طور متوسط، هر شهروند یزدی حاضر است برای جلوگیری ...
بیشتر
هدف این پژوهش، ارزیابی عوامل مؤثر بر میزان غلظت آلایندههای هوایی شهر یزد و هزینههای زیستمحیطی ناشی از آن بر ساکنین این شهر با استفاده از روش ارزشیابی مشروط (CVM) و سپس برآورد تولیدات ناخالص تعدیل شده به دلیل هزینههای زیستمحیطی برای بهبود کیفیت هوا است. نتایج نشان میدهد که به طور متوسط، هر شهروند یزدی حاضر است برای جلوگیری از بدتر شدن کیفیت کنونی هوا سالانه مبلغ 4937 ریال از مالیاتهایش هزینه گردد، در حالی که در وضعیت فعلی، مبلغ سرانه مصرف شده برای این هدف تنها 1627 ریال است. بنابراین با توجه به تعدیل ارزش بهبود کیفیت هوا، با کسر کردن هزینههای زیستمحیطی از تولید ناخالص داخلی، تولید خالص داخلی تعدیل شده (EDP) 4887930630 در سال 1389 برای شهروندان یزدی، به عنوان سطح واقعی رفاه بدست آمده است.
حمید ناظمان؛ احسان حقدوست
دوره 1، شماره 4 ، مهر 1391، ، صفحه 169-196
چکیده
آمارهای کشور، حاکی از رشد مصرف بنزین در بخش حمل و نقل کشور بوده و در سالهای اخیر بنزین مصرفی بطور قابل ملاحظهای بیش از ظرفیت پالایش داخلی شده است و لذا هزینه واردات بنزین سهم نسبتاً مهمی از بودجه دولت را به خود اختصاص میدهد. افزایش جمعیت شهری، اقبال عمومی استفاده از خودروهای شخصی و عرضه بنزین به قیمت یارانهای از عوامل ...
بیشتر
آمارهای کشور، حاکی از رشد مصرف بنزین در بخش حمل و نقل کشور بوده و در سالهای اخیر بنزین مصرفی بطور قابل ملاحظهای بیش از ظرفیت پالایش داخلی شده است و لذا هزینه واردات بنزین سهم نسبتاً مهمی از بودجه دولت را به خود اختصاص میدهد. افزایش جمعیت شهری، اقبال عمومی استفاده از خودروهای شخصی و عرضه بنزین به قیمت یارانهای از عوامل تعیینکننده این پدیده هستند. علاوه بر تحمیل هزینههای فزاینده به اقتصاد کشور، با ایجاد آلودگی بیش از حد هوا در مناطق شهری لطمات جبرانناپذیری نیز بر سلامت شهروندان وارد میکنند. در این پژوهش سعی بر آن است که با استفاده از روشهای پیشرفته اقتصادسنجی، مصرف بلندمدت بنزین در بخش حمل و نقل برآورد گردیده و آنگاه با توجه به اهمیت موضوع، امکان استفاده از تکنولوژیهای پیشرفتهتر در حمل و نقل شهری مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه به طور خاص کاربرد خودروهای دوسوخته برقی- بنزینی که در کشورهای پیشرفته صنعتی مورد توجه بوده مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج بدست آمده از پژوهش حاکی از آن است که استفاده از این نوع خودروها در حمل و نقل شهری از نظر اقتصادی توجیهپذیر بوده و میتواند دارای منافع قابل ملاحظهای به صورت محدود شدن مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا باشد.
محمدحسن فطرس
دوره 1، شماره 1 ، دی 1390، ، صفحه 189-211
چکیده
این پژوهش به بررسی وجود و جهت علیت گرانجری بین رشد اقتصادی، مصرف انرژی و انتشار دیاکسیدکربن در دوره زمانی 1384-1350 ایران میپردازد. برای این منظور، الگوی چند متغیرهای شامل رشد اقتصادی، مصرف انرژی، انتشار دیاکسیدکربن، موجودی سرمایه، نیروی کار و جمعیت شهرنشین را بهکار میگیرد. سپس، با استفاده از رویکرد اقتصادسنجی تودا-یاماموتو ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی وجود و جهت علیت گرانجری بین رشد اقتصادی، مصرف انرژی و انتشار دیاکسیدکربن در دوره زمانی 1384-1350 ایران میپردازد. برای این منظور، الگوی چند متغیرهای شامل رشد اقتصادی، مصرف انرژی، انتشار دیاکسیدکربن، موجودی سرمایه، نیروی کار و جمعیت شهرنشین را بهکار میگیرد. سپس، با استفاده از رویکرد اقتصادسنجی تودا-یاماموتو به تعیین علیت بین متغیرها میپردازد. نتایج نشان میدهند رابطه علیت دوطرفهای بین رشد تولید ناخالص داخلی و نشر دیاکسیدکربن وجود دارد. همچنین، رابطهای علی از مصرف انرژی به نشر دیاکسیدکربن یافت میشود. وجود رابطه کوهانی شکل بین رشد تولید ناخالص داخلی و نشر دیاکسیدکربن نشان میدهد که فرضیه زیستمحیطی (کوزنتس) در کشور ایران صادق است.