• مطالعات اقتصادی مرتبط با حاملهای انرژی (فسیلی، تجدیدپذیر و برق)
علی اصغر سالم؛ سیاب ممی پور؛ معصومه عزیزخانی
چکیده
قیمتگذاری بنزین و تخصیص بهینه منابع از مباحث همیشگی دولت و متخصصین میباشد. جهش روزافزون نرخ ارز، تفاوت زیادی بین قیمت اسمی و واقعی بنزین ایجاد نموده است. بدینمنظور در مطالعه حاضر برای کاهش شکاف موجود، راهکار وضع مالیات شناور متناسب با مصرف بنزین پیشنهاد و اثر آن بر توزیع درآمد خانوار بررسی میشود. از طرف دیگر خاصیت تنازلی، ضعف ...
بیشتر
قیمتگذاری بنزین و تخصیص بهینه منابع از مباحث همیشگی دولت و متخصصین میباشد. جهش روزافزون نرخ ارز، تفاوت زیادی بین قیمت اسمی و واقعی بنزین ایجاد نموده است. بدینمنظور در مطالعه حاضر برای کاهش شکاف موجود، راهکار وضع مالیات شناور متناسب با مصرف بنزین پیشنهاد و اثر آن بر توزیع درآمد خانوار بررسی میشود. از طرف دیگر خاصیت تنازلی، ضعف سیستم مالیات بر مصرف است که با تحمیل بار مالیاتی بیشتر به طبقات آسیبپذیر، آثار نامطلوبی بر توزیع درآمد به جای میگذارد. ازاینرو سناریوی پیشنهادی در این مطالعه همانند قیمتگذاری فعلی، به صورت دو نرخی (قیمت سهمیهای و قیمت غیر سهمیهای) میباشد. بخش سهمیه، معاف از مالیات و مانند روال گذشته بوده و قیمت بنزین غیر سهمیه، تحت تأثیر میزان مصرف افراد با احتساب 5 درصد مالیات به ازای هر لیتر مصرف مازاد بر سهمیه ماهانه، محاسبه میگردد، چنانچه افزایش مصرف، به جای برخورداری از امتیاز یارانه بیشتر، با مخارج بیشتری برای مصرفکننده آن همراه خواهد بود. در این راستا با بهکارگیری مدل سیستمتقاضای تقریباً ایدئال، به بررسی آثار اجرای سناریوی پیشنهادی بر میزان نابرابری و توزیع درآمد میان خانوارهای شهری به تفکیک چهار گروه مصرفی بنزین (کمتر از 60 لیتر، 60 تا 80 لیتر، 80 تا 120 لیتر و بیش از 120 لیتر) طی سالهای 1399-1396 با در نظر گرفتن برخی متغیرهای جمعیتشناختی شامل اندازه خانوار، جنسیت، سن، وضعیت تأهل، داشتن شغل، تحصیلات و مالکیت مسکن سرپرست خانوار پرداخته شد، کششهای قیمتی و درآمدی استخراج و معیار تغییرات جبرانی (CV) محاسبه گردید و با فرض اجرای سناریوی پیشنهادی و ثابت ماندن قیمت همه گروههای کالایی به غیر از بنزین، اطلاعات هزینهای خانوار شبیهسازی و نابرابری با استفاده از ضریب جینی محاسبه گردید. نتایج نشان میدهد، در صورت عملی شدن سناریوی مذکور توسط دولت و مفروض بر ثابت ماندن قیمت سایر گروههای کالایی، بهبود نسبی در شاخص ضریب جینی حاصل میگردد که بیانگر کاهش نابرابری است
مطالعات اقتصادی مرتبط با حاملهای انرژی (فسیلی، تجدیدپذیر و برق)
محمد صیادی؛ سیاب ممی پور؛ هدی طالبی
چکیده
با توجه به افزایش استفاده از ذخیرهسازها به عنوان یکی از روشهای مؤثر مدیریت اوج تقاضا و افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق، اولویتبندی بهینه استفاده از ذخیرهسازها ضروری است. هدف اصلی این تحقیق اولویتبندی پستهای فوق توزیع منتخب تهران به منظور اوجسایی، تسطیح منحنی بار و معیار اقتصادی با استفاده از ذخیرهساز باتری است. برای ...
بیشتر
با توجه به افزایش استفاده از ذخیرهسازها به عنوان یکی از روشهای مؤثر مدیریت اوج تقاضا و افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق، اولویتبندی بهینه استفاده از ذخیرهسازها ضروری است. هدف اصلی این تحقیق اولویتبندی پستهای فوق توزیع منتخب تهران به منظور اوجسایی، تسطیح منحنی بار و معیار اقتصادی با استفاده از ذخیرهساز باتری است. برای این منظور با استفاده روش تصمیمگیری چند معیاره با روش وزندهی آنتروپی شانون و روش پیادهسازی ترکیب خطی وزندار، به تعیین اندازه مناسب ذخیرهساز و تعیین زمان تعویق و میزان سود ناشی از تعویق توسعه پست در صورت استفاده از ذخیرهساز پرداخته شده است. در این تحقیق از دادههای واقعی مربوط به پُستهای فوق توزیع 63 به 20 کیلووات اکباتان، آزادی، آذربایجان، ابوذر، سینا، دپو و یاخچی آباد دریافت شده از برق منطقهای تهران استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، پُست دپو دارای اولویت استفاده از ذخیرهساز باتری در معیارهای همزمان سهگانه تحقیق (اوجسایی، تسطیح منحنی بار و معیار اقتصادی) است. همچنین حداکثر ظرفیت نصب و حداکثر توان ذخیرهساز برای پُست اولویت اول (پُست دپو)، به ترتیب برابر با 66/119 مگاوات ساعت و 18 مگاوات میباشد. همچنین استفاده از ذخیرهساز در پُست انتخاب شده به نحو کارایی موجب تعویق توسعه پُست به میزان 7 سال شده و سود حاصل از تعویق توسعه شبکه نیز برابر 40 درصد هزینه سرمایهگذاری میباشد.
• مطالعات اقتصادی مرتبط با حاملهای انرژی (فسیلی، تجدیدپذیر و برق)
سیاب ممی پور؛ محمد صیادی؛ محمدجواد جباری راد
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی سیاستهای مختلف قیمتگذاری بنزین در ایران براساس شاخصهای توسعه پایدار با بهکارگیری روش دلفی و تحلیل سلسله مراتبی است. برای این منظور با بررسی مطالعات و مصاحبه با متخصصان و صاحب نظران، ابتدا انواع گزینههای قیمتگذاری بنزین به همراه شاخصهای ارزیابی این گزینهها به تفکیک اقتصادی، ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی سیاستهای مختلف قیمتگذاری بنزین در ایران براساس شاخصهای توسعه پایدار با بهکارگیری روش دلفی و تحلیل سلسله مراتبی است. برای این منظور با بررسی مطالعات و مصاحبه با متخصصان و صاحب نظران، ابتدا انواع گزینههای قیمتگذاری بنزین به همراه شاخصهای ارزیابی این گزینهها به تفکیک اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی در چارچوب روش دلفی استخراج شد و چهار گزینه قیمتگذاری برای بنزین مطرح شد: 1- دو نرخی بودن قیمت بنزین یا ادامه روند فعلی، 2- تک نرخی بودن قیمت بنزین و پرداخت نقدی یارانه به خودرو، 3- قیمتگذاری متناسب با مصرف بنزین و 4- تک نرخی بودن قیمت بنزین و اختصاص سهمیه به افراد بجای خودرو. در ادامه این گزینهها برحسب شاخصهای اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی در چارچوب روش تحلیل سلسله مراتبی مورد ارزیابی و اولویتبندی قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان میدهد، قیمتگذاری متناسب با سطح مصرف بنزین یا وضع مالیات بر مصرف آن (گزینه سوم) بهترین گزینه قیمتگذاری از بین گزینههای سیاستی اشاره شده محسوب میشود. در گزینه سیاستی منتخب تحقیق، شاخصهای اقتصادی و محیطزیستی از اهمیت بالایی برخوردارند و قیمت بنزین بین قیمت سهمیهای و فوب خلیجفارس، متناسب با مصرف افراد تعیین میشود و تغییرات ناگهانی قیمت برای همه مصرفکنندگان اتفاق نمیافتد. در این گزینه، قیمت بنزین کاملا وابسته به رفتار مصرفی افراد بوده و مصارف بالا همواره با مالیاتهای بالاتر مواجه شده و در نتیجه، امکان توزیع عادلانهتر یارانه و کاهش انگیزه قاچاق برای این سوخت را به نحو موثرتری فراهم میکند.
سیدکمال صادقی؛ اکرم اکبری؛ سیاب ممی پور
دوره 1، شماره 2 ، فروردین 1391، ، صفحه 127-148
فیروز فلاحی؛ سکینه سجودی؛ سیاب ممی پور
دوره 1، شماره 2 ، فروردین 1391، ، صفحه 149-171