محمدرضا اصغری اسکوئی؛ فرهاد فلاحی؛ میثم دوستیزاده؛ سعید مشیری
چکیده
مطالعات اخیر بازارهای عمدهفروشی برق عموماً براساس مدلهای چندعاملی است، که در آنها تعادل بازار برپایه رقابت و تعامل عوامل متعدد با یک دیگر به دست میآید. از ویژگیهای اصلی این نوع مدلها، امکان یادگیری عوامل از نتایج رفتار خود و سایرین دریک محیط رقابتی است. در بازار عمدهفروشی برق، هرعامل یک واحد تولیدکننده برق است که به صورت ...
بیشتر
مطالعات اخیر بازارهای عمدهفروشی برق عموماً براساس مدلهای چندعاملی است، که در آنها تعادل بازار برپایه رقابت و تعامل عوامل متعدد با یک دیگر به دست میآید. از ویژگیهای اصلی این نوع مدلها، امکان یادگیری عوامل از نتایج رفتار خود و سایرین دریک محیط رقابتی است. در بازار عمدهفروشی برق، هرعامل یک واحد تولیدکننده برق است که به صورت مستقل و هوشمند با سایر عاملها برای عرضه برق با قیمتهای پیشنهادی رقابت میکند. فرآیند قیمتگذاری را میتوان یک بازی ایستا فرض نمود که هرروز تکرار میشود. در این بازی هر عامل قیمت پیشنهادی خود را مستقلا اعلام نموده و بهرهبردار با توجه به تقاضای بار مصرفی و محدودیتها، بهترین پیشنهادها را انتخاب مینماید. عامل به صورت عقلائی عمل نموده و با انتخاب استراتژی مناسب، به دنبال بیشینه نمودن سود بلندمدت خود است. در این راستا، عامل از قدرت یادگیری و بهبود استراتژی قیمتگذاری، که نقش بسیار تعیین کننده در موفقیت عامل دارد، استفاده میکند. یادگیری تقویتی یک روش کلاسیک است که در مدلهای چندعاملی امکان یادگیری مبتنی بر سعی و خطا را فراهم مینماید. هدف این مقاله کاربرد و مطالعه روشهای یادگیری تقویتی در مدل چندعاملی بازار برق ایران و مقایسه آنها با دو استراتژی تصادفی و حریصانه است. در این مطالعه، میزان سود واحدها و زمان رسیدن به حالت تعادل به عنوان ملاک ارزیابی در نظر گرفته شده است. نتایج شبیه سازی نشان میدهد، استراتژی یادگیرنده سود عاملها را به طور معناداری افزایش میدهد و سرعت همگرائی به حالت تعادل را بیشتر میکند.
کریم اسلاملوئیان؛ استادزاد علی حسین
چکیده
استفاده از مالیاتهای زیست محیطی ابزاری برای تخصیص بهینه منابع در راستای افزایش رفاه اجتماعی است. هدف این مطالعه طراحی الگوی مناسب و محاسبه مقدار بهینه مالیاتهای سبز غیر مستقیم برای اقتصاد ایران با استفاده از نظریه بازیها میباشد. در این راستا، بعد از ساخت الگو، ابتدا توابع تولید انرژیهای فسیلی، انرژیهای تجدیدپذیر ...
بیشتر
استفاده از مالیاتهای زیست محیطی ابزاری برای تخصیص بهینه منابع در راستای افزایش رفاه اجتماعی است. هدف این مطالعه طراحی الگوی مناسب و محاسبه مقدار بهینه مالیاتهای سبز غیر مستقیم برای اقتصاد ایران با استفاده از نظریه بازیها میباشد. در این راستا، بعد از ساخت الگو، ابتدا توابع تولید انرژیهای فسیلی، انرژیهای تجدیدپذیر به عنوان کالای واسطهای و تابع تولید کالای نهایی برآورد شده است. سپس یک بازی پویا برای سه بازیگر شامل دولت، بنگاههای واسطهای تولید انرژی و بنگاه تولید کالای نهایی طراحی گردیده است. در مرحله اوّل دولت با هدف حداکثرسازی رفاه به تعیین نرخ مالیات میپردازد و در مرحله دوم، بنگاهها با اخذ این نرخ، با انتخاب عوامل تولید، سود خود را حداکثر مینمایند. پس از حل این بازی دینامیکی با روش استقراء بازگشتی، الگو برای اقتصاد ایران کالیبره شده است. بر اساس نتایج بدست آمده نرخ بهینه مالیات سبز در سال 1394حدود 9 درصد تولید کالاهای نهایی برآورد میگردد. به عبارت دیگر برای جبران خسارتهای زیست محیطی ناشی از مصرف سوختهای فسیلی لازم است که به این میزان از تولید ناخالص ملی (GNP) ایران مالیات اخذ گردد. همچنین نرخ مالیات سبز بر تولید انرژی فسیلی 18 درصد قیمت سوخت محاسبه شده است. این امر نشان دهنده لزوم توجه ویژه سیاستگذار و برنامهریزان به اخذ مالیات سبز برای دستیابی به توسعه پایدار می باشد.
رضا فهیمی دوآب؛ احمد صباحی؛ محمد حسین مهدوی عادلی؛ احمد سیفی
دوره 3، شماره 12 ، مهر 1393، ، صفحه 60-90
چکیده
دو سازمان OPEC و OECD به عنوان خریداران و فروشندگان اصلی و موثر در بازار جهانی نفت خام هستند که برای تغییر قیمتها به نفع خود تلاش میکنند. در این مقاله به بررسی یک مدل تئوری بازیها برای نحوه رفتار دو سازمان مدنظر در بازار نفت در مقابل یکدیگر پرداخته شده است. سپس با استفاده از روش جوهانسون جوسیلیوس یک مدل اقتصادسنجی ارائه شده ...
بیشتر
دو سازمان OPEC و OECD به عنوان خریداران و فروشندگان اصلی و موثر در بازار جهانی نفت خام هستند که برای تغییر قیمتها به نفع خود تلاش میکنند. در این مقاله به بررسی یک مدل تئوری بازیها برای نحوه رفتار دو سازمان مدنظر در بازار نفت در مقابل یکدیگر پرداخته شده است. سپس با استفاده از روش جوهانسون جوسیلیوس یک مدل اقتصادسنجی ارائه شده است که در آن عوامل و میزان اثرگذاری هر یک از دو سازمان بر قیمت نفت خام بررسی خواهد شد. نتایج نشان می دهد سازمان OPEC با میزان عرضه نفت خام و سازمان OECD با ذخایر نفتی تحت کنترل بر قیمت نفت خام موثر هستند. حساسیت قیمت نفت خام نسبت به عرضه OPEC بیشتر از ذخایر تحت کنترل OECD است، بنابراین سازمان OPEC میتواند از آن به عنوان ابزاری جهت افزایش قدرت چانهزنی استفاده کند. سایر متغیرهای موثر بر قیمت نفت خام که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد رشد اقتصاد جهانی و نرخ ارز موثر حقیقی آمریکا است که نتیجه میشود رشد اقتصاد جهانی اثری مستقیم و نرخ دلار حقیقی اثری معکوس بر قیمت نفت خام میگذارد.