سیاستگذاریهای اقتصادی و مالی در حوزههای فوقالذکر در سطوح ملی، منطقهای و جهانی
حمید آماده؛ محمد حسنی
چکیده
روند فزاینده مصرف گاز طبیعی گازرسانی به نیروگاهها و صنایع بزرگ در فصول سرد سال را با مشکل مواجه کرده و این صنایع را مجبور به استفاده از سوختهای آلاینده می کند که یکی از پیامدهای آن آلودگی هوای کلانشهرها است. به دلیل بی کشش بودن تقاضای گاز طبیعی سیاستهای دستوری نمی تواند از روند افزایشی مصرف جلوگیری کند، بر این اساس برای مدیریت ...
بیشتر
روند فزاینده مصرف گاز طبیعی گازرسانی به نیروگاهها و صنایع بزرگ در فصول سرد سال را با مشکل مواجه کرده و این صنایع را مجبور به استفاده از سوختهای آلاینده می کند که یکی از پیامدهای آن آلودگی هوای کلانشهرها است. به دلیل بی کشش بودن تقاضای گاز طبیعی سیاستهای دستوری نمی تواند از روند افزایشی مصرف جلوگیری کند، بر این اساس برای مدیریت مصرف استفاده از سیاست های تشویقی و انگیزشی ضروری است. اخیرا در کشورهای توسعه یافته، ابزارهای تنظیمی مبتنی بر مبادله گواهی ها مانند گواهیهای قابل مبادله صرفهجویی مبتنی بر بازار توسعه قابل توجهی یافته اند و نتایج مثبتی نیز داشته اند. با توجه به اهمیت موضوع مدیریت مصرف گاز و با هدف ایجاد سازوکار گواهیهای قابل مبادله گاز طبیعی، در این پژوهش تلاش شد براساس تجربیات کشورهای پیشرو در زمینه مبادله گواهیهای صرفه جویی و اجماع نظر نخبگان سازوکاری برای مبادله گواهی های صرفه جوئی مصرف گاز طبیعی ارائه گردد. نتایج تحلیل دلفی نشان داد سازوکار صدور و مبادله گواهی-های صرفهجویی گاز طبیعی امکان پذیر است و این سازوکار موجب میشود خانوارها و واحدهای تجاری انگیزه صرفهجویی در مصرف گاز طبیعی بیابند. همچنین نیروگاههای برق و سایر صنایع بزرگ می توانند با حضور در بازار ایجاد شده و خرید گواهی-های در دست خانوارها، بخشی از گاز طبیعی مورد نیاز خود در فصل زمستان را تامین کنند و از این طریق امکان دسترسی به سوخت پاک در فصول سرد سال برای آنها فراهم شود.
• مطالعات اقتصادی مرتبط با حاملهای انرژی (فسیلی، تجدیدپذیر و برق)
سیاب ممی پور؛ محمد صیادی؛ محمدجواد جباری راد
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی سیاستهای مختلف قیمتگذاری بنزین در ایران براساس شاخصهای توسعه پایدار با بهکارگیری روش دلفی و تحلیل سلسله مراتبی است. برای این منظور با بررسی مطالعات و مصاحبه با متخصصان و صاحب نظران، ابتدا انواع گزینههای قیمتگذاری بنزین به همراه شاخصهای ارزیابی این گزینهها به تفکیک اقتصادی، ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی سیاستهای مختلف قیمتگذاری بنزین در ایران براساس شاخصهای توسعه پایدار با بهکارگیری روش دلفی و تحلیل سلسله مراتبی است. برای این منظور با بررسی مطالعات و مصاحبه با متخصصان و صاحب نظران، ابتدا انواع گزینههای قیمتگذاری بنزین به همراه شاخصهای ارزیابی این گزینهها به تفکیک اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی در چارچوب روش دلفی استخراج شد و چهار گزینه قیمتگذاری برای بنزین مطرح شد: 1- دو نرخی بودن قیمت بنزین یا ادامه روند فعلی، 2- تک نرخی بودن قیمت بنزین و پرداخت نقدی یارانه به خودرو، 3- قیمتگذاری متناسب با مصرف بنزین و 4- تک نرخی بودن قیمت بنزین و اختصاص سهمیه به افراد بجای خودرو. در ادامه این گزینهها برحسب شاخصهای اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی در چارچوب روش تحلیل سلسله مراتبی مورد ارزیابی و اولویتبندی قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان میدهد، قیمتگذاری متناسب با سطح مصرف بنزین یا وضع مالیات بر مصرف آن (گزینه سوم) بهترین گزینه قیمتگذاری از بین گزینههای سیاستی اشاره شده محسوب میشود. در گزینه سیاستی منتخب تحقیق، شاخصهای اقتصادی و محیطزیستی از اهمیت بالایی برخوردارند و قیمت بنزین بین قیمت سهمیهای و فوب خلیجفارس، متناسب با مصرف افراد تعیین میشود و تغییرات ناگهانی قیمت برای همه مصرفکنندگان اتفاق نمیافتد. در این گزینه، قیمت بنزین کاملا وابسته به رفتار مصرفی افراد بوده و مصارف بالا همواره با مالیاتهای بالاتر مواجه شده و در نتیجه، امکان توزیع عادلانهتر یارانه و کاهش انگیزه قاچاق برای این سوخت را به نحو موثرتری فراهم میکند.