نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجو
2 عضو هیات علمی دانشکده اقتصاددانشگاه علامه طباطبائی
3 اقتصاد نظری دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران ایران
چکیده
هدف مقاله حاضر ارزیابی پیشرفت یارانههای سوخت و همچنین اثرات بودجه ای و توزیعی حذف احتمالی چنین یارانههایی در ایران است. در این پژوهش از تجزیه و تحلیل مدل سناریوی یادگیری ماشین، مدل ریزشبیهسازی سود مالیاتی برای ایران، همراه با ریز دادههای مصرف و یارانه خانوارها از زمان اصلاح یارانه استفاده شده است. این اصلاح در توزیع درآمد عدالتمحورانهتری را به ارمغان میآورد و باعث کاهش نابرابری درآمدی در جامعه میشود. نتایج پژوهش نشان میدهد که یارانه مصارف حانگی به سمت افزایشی پیشرفته است، در حالی که یارانه بنزین و گازوئیل تمایل به کاهش دارد. شبیهسازیهای مقاله نشان میدهد که حذف همه یارانههای سوخت به دلیل اهمیت یارانه گاز خانگی برای خانوارهای کمدرآمد، فقر و نابرابری را افزایش میدهد. حذف یارانههای بنزین بر فقر و نابرابری تأثیر نمیگذارد، در حالی که به کاهش هزینههای دولت کمک میکند. همچنین نشان داده شد که استفاده از بخشی از بودجه صرفهجویی شده از حذف یارانه سوخت برای افزایش پرداختهای کمکهای اجتماعی در ایران، میتواند مکانیزمی برای جبران خسارت خانوادههای کمدرآمد پس از حذف یارانه سوخت باشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the reform of fuel subsidy on income distribution in Iran
نویسندگان [English]
- Soudabeh Rafiei 1
- seyedmohamadreza seyednourani 2
- Teimor Mohammadi 3
1 student
2 department of theoretical economics faculty of economics
3 Faculty of Economics, Allameh Tabatabai University
چکیده [English]
The purpose of this article is to evaluate the progress of fuel subsidies as well as the budgetary and distributional effects of the possible removal of such subsidies in Iran. In this research, the analysis of the machine learning scenario model, the microsimulation model of the tax benefit for Iran, along with the consumption and subsidy microdata of households since the subsidy reform has been used. The results of the research show that the subsidy for consumption is advanced towards an increase, while the subsidy for gasoline and diesel tends to decrease. The paper's simulations show that removing all fuel subsidies would increase poverty and inequality due to the importance of the domestic gas subsidy to low-income households. Eliminating gasoline and diesel subsidies will not affect poverty and inequality, while helping to reduce government spending. It was also shown that using part of the budget saved from fuel subsidy removal to increase social assistance payments in Iran can be a mechanism to compensate low-income families after fuel subsidy removal.
کلیدواژهها [English]
- : consumption reform
- simulation
- household consumption
- livelihood assistance
- Iran'؛ s economy