@article { author = {Eslamloueyan, Karim and Ostadzad, Ali Hussein}, title = {Green Taxes in Energy and Final Goods Sectors in Iran: A Game-Theoretic Approach}, journal = {Iranian Energy Economics}, volume = {5}, number = {17}, pages = {1-37}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2423-5954}, eissn = {2476-6437}, doi = {10.22054/jiee.2017.7161}, abstract = {Environmental tax and subsidy are two key instruments used in many countries to prevent environmental degradation and to achieve sustainable development. Using game theoretic approach, this paper develops and calibrates a model to determine optimum indirect environmental tax for Iran. More specifically, in the first stage the government sets green taxes and subsides, and in the second stage, the final goods and energy producing firms take these rates and choose their inputs. This dynamic game is solved by backward induction. Prior to our calibration, the production functions for fossil energy, renewable energy - as an intermediate goods - and final goods are estimated. The model is calibrated by using the Iranian data for the period 2015. The results indicate that the optimum green tax rate on fossil energy producing firm and final goods firm are 18 and 9 percent, respectively. These results have important policy implications for policymakers and social planners in Iran.}, keywords = {Green Taxes,Game Theory,Energy Sector,Final Goods,Renewable energy,Iran}, title_fa = {مالیات سبز دربخش های انرژی و کالای نهایی در ایران: رویکرد نظریه بازی‌ها}, abstract_fa = {استفاده از مالیات­های زیست محیطی ابزاری برای تخصیص بهینه منابع در راستای افزایش رفاه اجتماعی است. هدف این مطالعه طراحی الگوی مناسب و محاسبه مقدار بهینه مالیات­های سبز غیر مستقیم برای اقتصاد ایران با استفاده از نظریه بازی­ها می­باشد. در این راستا، بعد از ساخت الگو، ابتدا توابع تولید انرژی­های فسیلی، انرژی­های تجدیدپذیر به عنوان کالای واسطه­ای و تابع تولید کالای نهایی برآورد شده است.  سپس یک بازی پویا برای سه بازیگر شامل دولت، بنگاه­های واسطه­ای تولید انرژی و بنگاه تولید کالای نهایی طراحی گردیده است. در مرحله اوّل دولت با هدف حداکثرسازی رفاه به تعیین نرخ مالیات می­پردازد و در مرحله دوم، بنگاه­ها با اخذ این نرخ، با انتخاب عوامل تولید، سود خود را حداکثر می­نمایند. پس از حل این بازی دینامیکی با روش استقراء بازگشتی، الگو برای اقتصاد ایران کالیبره شده است. بر اساس نتایج بدست آمده نرخ بهینه مالیات سبز در سال 1394حدود 9 درصد تولید کالاهای نهایی برآورد می­گردد. به عبارت دیگر برای جبران خسارت­های زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت­های فسیلی لازم است که به این میزان از تولید ناخالص ملی (GNP) ایران مالیات اخذ گردد. همچنین نرخ مالیات سبز بر تولید انرژی فسیلی 18 درصد قیمت سوخت محاسبه شده است. این امر نشان دهنده لزوم توجه ویژه سیاستگذار و برنامه­ریزان  به اخذ مالیات سبز برای دستیابی به توسعه  پایدار می باشد.}, keywords_fa = {مالیات های سبز,‌ بخش تولید انرژی,مالیات‌ بر کالای نهایی,انرژی های تجدیدپذیر,نظریه بازی‌ها,ایران}, url = {https://jiee.atu.ac.ir/article_7161.html}, eprint = {https://jiee.atu.ac.ir/article_7161_1f6753b6eee1a9e42659c50719ac3cce.pdf} } @article { author = {Amiri, Hossein and Saedpour, Lesyan and Kalantary, Abas}, title = {Evaluation Threshold Effect of Income on Carbon Dioxide Emissions Intensity in Selected MENA Countries: Nonlinear Panel Data Approach}, journal = {Iranian Energy Economics}, volume = {5}, number = {17}, pages = {39-66}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2423-5954}, eissn = {2476-6437}, doi = {10.22054/jiee.2017.7164}, abstract = {This paper evaluates the threshold effect of income on carbon dioxide emissions intensity in the MENA countries using panel smooth transition regression model. For this purpose, the variables of financial development, openness, energy intensity, income per capital and carbon dioxide emissions intensity over the period 1980 to 2011 are employed. While the results strongly indicated the existence of a nonlinear relationship, considering one transition function and two threshold parameters is sufficient to specification of nonlinear relationship among variables. The empirical results show that the slope parameter in which the speed of adjustment represent from one regime to another one is estimated equivalent of 78762, and two threshold parameters estimated 1176 $ and 11614 $ based on income per capita respectively. The variables of openness and income per capital lead to reduce carbon dioxide emissions intensity in both regimes in which the impact of income per capital in first regime and openness in second regime is greater than another regime. Although, financial development leads to slight increase in carbon dioxide emissions intensity in the first regime, but in the second regime leads to decreases it.}, keywords = {Carbon Dioxide Emissions Intensity,income,Financial Development,Energy Intensity,PSTR Model}, title_fa = {بررسی تأثیر آستانه‌ای درآمد بر شدت انتشار دی اکسید کربن در کشورهای منتخب MENA: رهیافت داده‌های پانلی غیرخطی}, abstract_fa = { مطالعه حاضر تأثیر آستانه­ای درآمد بر شدت انتشار دی اکسید کربن در کشورهای منتخب منطقه منا با استفاده از مدل رگرسیون انتقال ملایم پانلی مورد بررسی قرار داده است. برای این منظور از متغیرهای توسعه مالی، درجه باز بودن اقتصاد، شدت انرژی، درآمد سرانه و شدت انتشار دی اکسید کربن طی دوره زمانی 1980 تا 2011 استفاده شده است. با توجه به آنکه، نتایج پژوهش قویاً بر وجود رابطه غیرخطی دلالت می­کنند، لحاظ نمودن یک تابع انتقال با دو حد آستانه­ای برای تصریح کامل رفتار غیرخطی میان متغیرها کفایت می­کند. نتایج برآورد نشان می­دهد پارامتر شیب که بیانگر سرعت تعدیل از یک رژیم به رژیم دیگر می­باشد، معادل مقدار بسیار زیاد 78762 برآورد شده و دو حد آستانه­ای نیز به ترتیب در سطح درآمد سرانه 1176 دلار و 11614 دلار برآورد شده است. اگرچه متغیرهای درجه باز بودن اقتصاد و درآمد سرانه در هر دو رژیم منجر به کاهش شدت انتشار دی اکسید کربن می­شوند، اما میزان تأثیرگذاری درآمد سرانه در رژیم اول و درجه باز بودن اقتصاد در رژیم دوم بیشتر است. همچنین توسعه مالی در رژیم اول به صورت ناچیزی منجر به افزایش شدت انتشار دی اکسید کربن می‌شود، اما در رژیم دوم باعث کاهش آن می­شود.}, keywords_fa = {شدت انتشار دی اکسید کربن,درآمد,توسعه مالی,شدت انرژی,مدل PSTR}, url = {https://jiee.atu.ac.ir/article_7164.html}, eprint = {https://jiee.atu.ac.ir/article_7164_36281f607281e40c8ac47effb82fafe6.pdf} } @article { author = {Azizi, Zahra and Faridzad, Ali and Khorsandi, Morteza}, title = {The Role of Price on the Nonlinear Effectiveness of Energy Intensity Determinants in Iran}, journal = {Iranian Energy Economics}, volume = {5}, number = {17}, pages = {67-98}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2423-5954}, eissn = {2476-6437}, doi = {10.22054/jiee.2017.7166}, abstract = {Energy intensity is one of the important and attractive indicators in energy economics. According to the abundance of energy resources in Iran, these resources are not used properly and therefore energy intensity is very high compared to other countries. Hence in this paper using a nonlinear regression method, we study the factors affecting energy intensity in Iran during the period 1979-2013. The results indicate that the existence of two regimes by considering relative price of energy as transition variable with the threshold about 1.58. The rate of urbanization and industrialization had positive effect and the level of technology and relative price of energy had negative effect on energy intensity in Iran. The effectiveness of relative price in the high price regime is intensified and the effectiveness of industrialization and technology is dropped. These results would suggest the important role of price regime on the effectiveness of energy intensity determinants in Iran and leads policy makers to prevent the decrease in the relative price of energy in the years following the implementation of targeted subsidies.}, keywords = {Energy Intensity,Price regime,Smooth transition regression}, title_fa = {نقش قیمت در اثرگذاری غیرخطی عوامل مؤثر بر شدت انرژی در ایران}, abstract_fa = {شدت انرژی از جمله شاخص‌های مهم و مورد توجه در اقتصاد انرژی است. در ایران با توجه به فراوانی منابع انرژی، متأسفانه از این منابع به درستی استفاده نشده و بنابراین شدت انرژی به نسبت دیگر کشورها بسیار بالاست. از این رو در این مقاله با استفاده از یک روش رگرسیون غیر خطی به بررسی عوامل مؤثر بر شدت انرژی در ایران طی دوره 1357-1392 پرداخته ایم. نتایج حاکی از وجود دو رژیم حدی برای اثرگذاری متغیرهای تحت بررسی با در نظر گرفتن قیمت نسبی انرژی به عنوان متغیر انتقال با حد آستانه ای 58/1 می‌باشد. نرخ شهرنشینی و سهم صنعت از تولیدناخالص داخلی باعث افزایش شدت انرژی در ایران شده اند و سطح تکنولوژی و قیمت نسبی انرژی دارای اثر منفی بوده اند. میزان اثرگذاری قیمت نسبی انرژی در رژیم قیمت بالا تشدید شده و میزان اثرگذاری سهم صنعت و سطح تکنولوژی در این رژیم تقلیل یافته است. این نتایج بیانگر نقش مهم رژیم قیمتی در مسئله شدت انرژی در ایران بوده و سیاستگزاران را به جلوگیری از کاهش قیمت نسبی انرژی درسالهای پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها رهنمون می‌سازد.  }, keywords_fa = {شدت انرژی,رژیم قیمتی,رگرسیون انتقال ملایم}, url = {https://jiee.atu.ac.ir/article_7166.html}, eprint = {https://jiee.atu.ac.ir/article_7166_068fe471802cf316ed9746e025167938.pdf} } @article { author = {Moghari, Zahra Karimi and Zaroki, Shahryar and Taghipour Khoeini, Hamidreza}, title = {The Impact of Gasoline Prices on Energy Intensity: a Comparative Study of Iran and Turkey}, journal = {Iranian Energy Economics}, volume = {5}, number = {17}, pages = {99-127}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2423-5954}, eissn = {2476-6437}, doi = {10.22054/jiee.2016.7171}, abstract = {It is common to use the criteria of Energy intensity in micro levels for showing the efficiency of manufacturing systems, and in macro levels for comparing the productivity level of energy between countries. Accordingly in this research we investigate the effect of gasoline price with the rest of macro-economic variables on energy intensity in Iran and Turkey in the period of 1980-2013, by using of both Johansen-Juselius and error correcting models. The estimated results show that the gasoline price has negative effect on Energy consuming intensity in both countries, so that increasing the gasoline price in Turkey has leaded to more decrease in energy consuming intensity in short- run and long-run. Although Technology had negative effect on energy intensity in both countries in long-run, but in Iranian economy, it had positive effect in short-run and shows that manufacturing technological change in the country couldn’t have led to improve efficiency. Also in both countries, the policy of reforming energy prices was effective through decreasing subsidy on energy carriers.}, keywords = {}, title_fa = {اثر قیمت بنزین بر شدت انرژی: مطالعه تطبیقی ایران و ترکیه}, abstract_fa = {استفاده از معیار شدت انرژی در سطوح خرد، برای نشان دادن کارآیی سیستم‌های تولیدی و نیز در سطوح کلان برای مقایسة وضعیت کارایی انرژی کشورها بسیار متداول است. بر این اساس در پژوهش حاضر با به کارگیری همجمعی جوهانسن-جوسلیوس و الگوی تصحیح خطا به بررسی و مقایسه­ی اثر قیمت بنزین به همراه سایر متغیرهای کلان اقتصادی بر شدت انرژی در ایران و ترکیه طی دوره‌ی 1359-1392 پرداخته شده است. نتایج برآورد الگو نشان می‌دهد قیمت بنزین در دو کشور اثری منفی بر شدت مصرف انرژی داشته به نحوی که در کوتاه‌مدت و بلندمدت، افزایش قیمت بنزین در ترکیه به کاهشی بیشتر در شدت مصرف انرژی منجر شده است. تکنولوژی با وجود آنکه در بلندمدت بر شدت انرژی دو کشور با تاثیری منفی همراه است؛ ولی در اقتصاد ایران در کوتاه­مدت اثری مثبت داشته و نشان می­دهد که تغییرات تکنولوژیکی تولید در کشور، نتوانسته آن‌طور که باید به بهبود بهره‌وری منجر شود. همچنین در هر دو کشور، سیاست اصلاح قیمت انرژی از طریق کاهش یارانه پرداختی به حامل‌های انرژی، توانسته است بر شدت مصرف انرژی موثر واقع شود.}, keywords_fa = {قیمت بنزین,شدت انرژی,ایران,ترکیه}, url = {https://jiee.atu.ac.ir/article_7171.html}, eprint = {https://jiee.atu.ac.ir/article_7171_f4e2520c454b519b9fa68e4d9850b78c.pdf} } @article { author = {Majdzadeh Tabatabaei, Sharareh and Hadian, Ebrahim and Zibaei, Mansour}, title = {Determining Proper Subsidy to Renewable Energy in Iran: A Hybrid Approach of CGE Model}, journal = {Iranian Energy Economics}, volume = {5}, number = {17}, pages = {129-167}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2423-5954}, eissn = {2476-6437}, doi = {10.22054/jiee.2016.7172}, abstract = {The main purpose of this paper is to determine the amount of subsidy required to promote the share of renewable energy in total electricity production. To do so, different scenarios have been studied by a hybrid approach of Computable General Equilibrium model. The results have been created by entering the details of technology-specific information for electricity generation into this model. The result of codification and calibration of the model shows that in the case of applying same subsidy to achieve 10 present shares of renewable energies in total electricity production, there is a need for 851 percent subsidy rate. Although in this case the wind energy is the only activated resource and the solar and biogas sections have not succeeded in achieving any rise in production rate. The other scenario was based on the unequal subsidy, proportional to disadvantage of different renewable energy. The result shows that, to achieve a balance growth of 4 percent energy productions from renewable sources, the rate of subsidy for wind energy should be 887 present. This rate for solar is 1776 present and for biogas is 1585 present. So, in the first scenario, the proper tariff for purchase of electricity from renewable energy is 4100 Rials per kWh. This tariff in the second scenario is 4260, 8520 and 7600 Rials per kWh respectively.}, keywords = {Renewable energy,Electricity,Feed in Tariff,CGE model,Hybrid Approach}, title_fa = {تعیین میزان یارانه مناسب جهت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران با استفاده از یک الگوی تعادل عمومی قابل محاسبه با رهیافت تلفیقی}, abstract_fa = {تحقیق حاضر بدنبال تعیین میزان یارانه لازم ، در جهت دستیابی به یک سهم مشخص برای انرژی­های تجدید­پذیر در کل برق تولیدی می­باشد. تعیین میزان یارانه مناسب تحت سناریو­های مختلف و با استفاده از یک الگوی تعادل عمومی قابل محاسبه صورت گرفته و به منظور ورود جزئیات تکنولوژی تولید برق در سطح میانی، از رهیافت تلفیقی استفاده شده است. نتایج حاصل از تدوین و کالیبره نمودن الگو نشان می­دهد که تحت سناریوی اعمال یارانه یکسان با هدف دستیابی به افزایش 10 درصدی در سهم انرژی­های تجدیدپذیر در تولید برق، نرخ یارانه­ای  معادل851 درصد مورد نیاز می­باشد. در این حالت، با توجه به پتانسیل موجود، تنها تولید برق از محل انرژی تجدید­پذیر باد فعال شده و کماکان در تولید حاصل از انرژی خورشیدی و بیوگاز سوز رشدی مشاهده نمی­شود. لذا برای ایجاد رشدی متوازن معادل 4 درصد در هر کدام از انرژی­های تجدید­پذیر بادی، خورشیدی و بیو­گازسوز به ترتیب یارانه­ای معادل 887، 1776و 1585 درصد، متناسب با عدم مزیت نسبی آن­ها، مورد نیاز است .بر این اساس تعرفه­ پیشنهادی برای خرید برق از محل انرژی­های تجدید­پذیر در سناریوی اول معادل  410 تومان و در سناریوی دوم به ترتیب معادل  426، 852.، 760 تومان به ازای هر کیلو وات ساعت به قیمت سال 1390 می­باشد.}, keywords_fa = {انرژی تجدیدپذیر,برق,قیمت‌گذاری تعرفه‌ای,مدل تعادل عمومی,رهیافت تلفیقی}, url = {https://jiee.atu.ac.ir/article_7172.html}, eprint = {https://jiee.atu.ac.ir/article_7172_b3f601cfa362af191a6b071d0e92abaf.pdf} } @article { author = {Mowlaei, Mohammad and Yaghoobi, Moslem}, title = {Evaluation Natural Gas Demand in Residential Sector of Iran'sRegion7 (Consideration of Targeted Subsidies of Law)}, journal = {Iranian Energy Economics}, volume = {5}, number = {17}, pages = {169-191}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2423-5954}, eissn = {2476-6437}, doi = {10.22054/jiee.2016.7201}, abstract = {      The Considerable Share of natural gas in the energy basket and the growing trend in the residential sector on one hand and  the exhaustible resource of natural gas as a nonrenewable resource on the other hand, make necessary to optimize the  consumption of natural gas. The government performed the targeted subsidies law in 18 December 2010 in Iran with the purpose of optimizing consumption of gas and the other energy carriers. According to this law, the government has increased the price of energy carriers (including natural gas) gradually and omitted the energy subsidies, but gives subsidies to some social groups in each month. The main question of this study is that" Has the targeted subsidies caused to economize the gas consumption in residential sector?"  For answering the mentioned question, first, the demand of natural gas of residential sector in Iran's region7 (including provinces of Kurdistan, Hamedan, Kermanshah, Ilam, Lorestan and Markazi) is estimated during 2006-2013, using the quarterly based on FMOLS model. Then, the elasticities of price, income and cross of demand are calculated. second, the government performance based on targeted subsidies law on gas consumption in region7 is studied. The results show that the reaction of consumers of natural gas in economizing of gas is not tangible and the policy of targeted subsidies has not been more effective and it has been missing its impact in the residential behaviors for economizing of natural gas.}, keywords = {Targeted subsidies law,Demand of natural gas,Iran's region7}, title_fa = {تقاضا برای گاز طبیعی در بخش خانگی در منطقه 7 ایران (با ملاحظه قانون هدفمندی یارانه‌ها)}, abstract_fa = {افزایش قابل توجه سهم گاز طبیعی در سبد انرژی و روند  رو به رشد آن در بخش خانگی از یک سو و پایان پذیر بودن ذخایر گاز طبیعی به عنوان یک منبع تجدید نا­پذیر از سوی دیگر، ضرورت مصرف بهینه گاز طبیعی را بیش از پیش محسوس می­نماید. در همین راستا قانون هدفمند کردن یارانه­ها از 28 آذر سال 1389 به اجرا گذاشته شد. بر این اساس­، دولت تلاش نمود تا قیمت حامل­های انرژی (از جمله گاز طبیعی) را به تدریج به قیمت واقعی آن ارتقا دهد و برای جبران هزینه ایجاد شده بر اقشار آسیب پذیر جامعه، یارانه­ای را به صورت ماهانه به آن­ها اعطا نماید. پرسش اساسی این پژوهش آن است که " آیا هدفمند کردن یارانه­ها باعث صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی شده است یا خیر؟".  برای این منظور، ابتدا تابع تقاضای مصرف گاز طبیعی خانوارها در منطقه 7 کشور (شامل استان کردستان، همدان، کرمانشاه، لرستان، مرکزی و ایلام) در بازه زمانی 1392-­­1385­، با استفاده از داده­های فصلی و با استفاده از روش   FMOLS تخمین و کشش قیمتی­، درآمدی و متقاطع تقاضای گاز طبیعی آن محاسبه گردید. سپس عملکرد دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه­ها بر مصرف گاز طبیعی بخش خانگی در منطقه 7 کشور مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان می­دهد که عکس­العمل مصرف­کنندگان در نتیجه افزایش قیمت گاز طبیعی چندان محسوس نیست و هدفمند کردن یارانه­ها  به تدریج تأثیر خود را در کاهش مصرف گاز طبیعی خانگی در استان­های منطقه 7 کشور از دست داده است.}, keywords_fa = {قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها,تقاضای گاز طبیعی,استان‌های منطقه 7 کشور}, url = {https://jiee.atu.ac.ir/article_7201.html}, eprint = {https://jiee.atu.ac.ir/article_7201_fc792c3edfcc2afd8bffefa58110b75e.pdf} }