صادق صالحی؛ لقمان امامقلی؛ بهنام لطفی خاچکی
چکیده
نگرشهای بومشناختی ازجمله عوامل تأثیرگذار بر تعامل انسان و محیط زیست است که نقشی کلیدی در تغییر رفتارهای افراد نسبت به ابعاد محیط زیستی زندگیشان دارد. با توجه به افزایش مصرف انرژی در ایران، نیاز فزاینده به انرژی، محدودیت ذخایر و پایانپذیر بودن منابع انرژی و مشکلات محیطزیستی ناشی از آن، مطالعۀ تأثیر نگرشهای بومشناختی ...
بیشتر
نگرشهای بومشناختی ازجمله عوامل تأثیرگذار بر تعامل انسان و محیط زیست است که نقشی کلیدی در تغییر رفتارهای افراد نسبت به ابعاد محیط زیستی زندگیشان دارد. با توجه به افزایش مصرف انرژی در ایران، نیاز فزاینده به انرژی، محدودیت ذخایر و پایانپذیر بودن منابع انرژی و مشکلات محیطزیستی ناشی از آن، مطالعۀ تأثیر نگرشهای بومشناختی در تحقق رفتار مصرف بهینه انرژی از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین، سؤال اصلی مقاله این است که نگرشهای بومشناختی چه تأثیری در تحقق رفتار مصرف بهینه انرژی دارد؟ برای انجام این کار، در مقاله حاضر پارادایم نگرش بومشناختی دانلپ و کاتون و ونلیر مبنا قرار گرفته است. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه و با نمونه آماری شامل 440 نفر از ساکنین شهر سنندج گردآوردی شده است. اعتبار پرسشنامه آن با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی و با محاسبه KMO تأیید شده است. همچنین، پایایی آن هم با محاسبه آلفای کرونباخ بررسی شده است. نتایج به دست آمده فرضیۀ اصلی تحقیق را تأیید میکند، بدینمعنی که بین نگرشهای بومشناختی و رفتار مصرف انرژی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (42/0 = r). به عبارت دیگر، در تحقق رفتار بهینه مصرف انرژی، نگرشهای بومشناختی یک متغیر مهم و اثرگذار است. تحلیل دادهها حاکی از آن است که نگرش بومشناختی در شهر سنندج از مقبولیت زیادی برخوردار است. چنین مقبولیتی نشان میدهد که الگوی اجتماعی فرهنگی غالب شهروندان شهر سنندج زیستمحور بوده و پارادایم معافیت بشر ـ اینکه انسان از قوانین حاکم بر سایر موجودات مبراست ـ چنان نافذ و فراگیر نیست.
• مطالعات اقتصادی مرتبط با حاملهای انرژی (فسیلی، تجدیدپذیر و برق)
محمدعلی آوینده؛ بیتا تبریزیان؛ مریم تیموریان
چکیده
در قرن جدید دغدغههای مصرفکنندگان در برابر پاسخگویی زیستمحیطی که با قوانین زیستمحیطی نیز همراستا شده، تعداد رو به رشد شرکتها را به منظور طراحی و ایجاد برنامههای محیط زیست دوستانه تحت فشار قرار داده است. بر همین اساس این تحقیق چگونگی پیاده کردن آمیخته بازاریابی سبز برای فروش محصول و باقی ماندن در بازار را بررسی میکند. بر ...
بیشتر
در قرن جدید دغدغههای مصرفکنندگان در برابر پاسخگویی زیستمحیطی که با قوانین زیستمحیطی نیز همراستا شده، تعداد رو به رشد شرکتها را به منظور طراحی و ایجاد برنامههای محیط زیست دوستانه تحت فشار قرار داده است. بر همین اساس این تحقیق چگونگی پیاده کردن آمیخته بازاریابی سبز برای فروش محصول و باقی ماندن در بازار را بررسی میکند. بر این اساس، نمونهای مشتمل بر 90 نفر از متخصص جذب سرمایهگذاری در حوزه بازاریابی سبز در حوزه انرژی به شیوه تصادفی طبقهای متناسب با حجم هر طبقه، انتخاب گردیده و بررسی شدند. مدل مفهومی تحقیق بر مبنای مطالعات نظری آمیخته بازاریابی سبز و قصد خرید مصرفکننده، طراحی و بر مبنای آن، پرسشنامههایی طراحی گردیده و دادههای مورد نظر جمعآوری گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد جهت تحقیق اهداف پژوهش بایستی مواردی از قبیل: استفاده از مواد با قابلیت بازیافت مجدد در جهت تولید محصول برای کمتر آسیب رساندن به محیط زیست، معرفی و ارائه انرژیهای دوستدار محیط زیست در نمایشگاهها، کنفرانسها و همایشها، استفاده از سیستم حمل و نقل بروز برای توزیع محصولات در بازار جهت آسیب رساندن کمتر به محیط زیست، قیمتگذاری مناسب محصولات سبز، به گونهای که قابل رقابت با انواع مشابه باشند، در نظر گرفته شود.
محمد سعید خانی؛ اسماعیل فلاحی؛ مهدی بانشی
چکیده
دستیابی به مدل بهینه و تعریف نقشهی جامع تأمین انرژی در شرایط امروز کشور به یک ضرورت تبدیل شده است. پژوهش حاضر با رویکردی کلنگر و ترسیم وضعیت مطلوب در ابعاد مختلف پایداری مشتملبر جنبههای فنی، اقتصادی و زیستمحیطی، مدل بهینهای را بهمنظور دستیابی به منابع انرژی کمهزینه و سازگار بامحیطزیست تحت سناریوهای مختلف زمانی ...
بیشتر
دستیابی به مدل بهینه و تعریف نقشهی جامع تأمین انرژی در شرایط امروز کشور به یک ضرورت تبدیل شده است. پژوهش حاضر با رویکردی کلنگر و ترسیم وضعیت مطلوب در ابعاد مختلف پایداری مشتملبر جنبههای فنی، اقتصادی و زیستمحیطی، مدل بهینهای را بهمنظور دستیابی به منابع انرژی کمهزینه و سازگار بامحیطزیست تحت سناریوهای مختلف زمانی 100 تا 500 ساله با بهرهگیری از الگوریتم ژنتیک ارائه نمود. نتایج ضمن مشخص نمودن ترکیب مناسب انرژی در هر دورهی زمانی،حاکی ازسهم بیشتر سوختهای فسیلی جهت تأمین انرژی در دورههای زمانی کوتاه و تأثیر نسبی بیشتر شاخص مالی نسبت به زیستمحیطی بوده درحالیکه این روند بهسرعت بهسمت انرژیهای تجدیدپذیر درحال تغییر بوده بهگونهای که سهم 63 درصدی سوختهای فسیلی در دورهی 100 ساله به سهم 62 درصدی انرژیهای تجدیدپذیر در افق 500 ساله تغییر یافته است. همچنین،برآورد میزان برداشت هریک از منابع انرژی از کل ظرفیت منبع درطی یک سال نشان داد با افزایش طول دوره در سناریوهای مختلف، میزان استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و دوستدار محیطزیست تقریباً نزدیک به ظرفیت کامل بهرهبرداری از این منابع مورد توصیه بوده است.
حسین محمدی؛ محمد تیرگری سراجی
دوره 2، شماره 6 ، فروردین 1392، ، صفحه 183-207
چکیده
آزادسازی تجاری، رشد اقتصادی و محیط زیست از موضوعات مهم و مورد بحث در دهههای اخیر میباشد. در پژوهش حاضر، تأثیر گسترش تجارت و رشد اقتصادی بر کیفیت زیستمحیطی برای 11 کشور منطقه خاورمیانه طی سالهای 1980 تا 2010 میلادی بررسی شده است. روشهای اقتصادسنجی با استفاده از دادههای پانل و تحت نرمافزار استتا انجام شد. آزمونهای معتبر اقتصادسنجی، ...
بیشتر
آزادسازی تجاری، رشد اقتصادی و محیط زیست از موضوعات مهم و مورد بحث در دهههای اخیر میباشد. در پژوهش حاضر، تأثیر گسترش تجارت و رشد اقتصادی بر کیفیت زیستمحیطی برای 11 کشور منطقه خاورمیانه طی سالهای 1980 تا 2010 میلادی بررسی شده است. روشهای اقتصادسنجی با استفاده از دادههای پانل و تحت نرمافزار استتا انجام شد. آزمونهای معتبر اقتصادسنجی، مدل با اثرات ثابت را از میان مدلهای رگرسیونی اثرات تجمیعی، اثرات ثابت و اثرات تصادفی مورد تأیید قرار داد. به علت وجود دادههای پانل پویا، هر کدام از مدلهای رگرسیونی GMM آرلانو- بوند و نیووی- وست با 5 وقفه مجاز نیز برآورد شده و نتایج حاصل با مدل اثرات ثابت مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت.درآمد سرانه دارای تأثیر مثبت و معنیدار بر میزان آلودگی است و افزایشهای بیشتر درآمد سرانه باعث کاهش آلودگی زیستمحیطی میشود. آزادسازی تجاری نیز تأثیر منفی بیمعنی بر آلودگی زیستمحیطی دارد.