ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثرات زیستمحیطی حذف یارانه حاملهای انرژی در بخش صنعت
هدف این پژوهش بررسی میزان تغییر در انتشار آلایندههای زیستمحیطی ناشی از مصرف حاملهای انرژی در بخش صنعت بعد از حذف یارانه آنها است. برای این منظور ابتدا توابع تقاضا برای این حاملها در بخش صنایع دو رقمی برای سالهای 1374 تا 1386 تخمین زده شد. روششناسی مورد استفاده در ابتدا مبتنی بر تابع هزینه ترانسلوگ دومرحلهای است که در مرحله اول توابع تقاضا برای زیر مدل انرژی (برق، گازوئیل و سایر حاملهای انرژی) و در مرحله دوم توابع تقاضا برای نهادههای بخش صنعت (سرمایه، نیروی کار و انرژی) را تخمین زدهایم. سپس با استفاده از محاسبه کششهای قیمتی، میزان تغییر در مصرف حاملهای انرژی بعد از حذف یارانه آنها را محاسبه نمودیم. در نهایت، با استفاده از ضرایب انتشار آلودگی و میزان تغییر در مصرف هر یک از حاملها، میزان تغییر در انتشار آلایندهها را بدست آوردهایم. مهمترین دستاوردهای این تحقیق عبارتند از: 1- کشش خودقیمتی پیندیک برای الکتریسیته نشان میدهد که با یک درصد افزایش در قیمت الکتریسیته، مقدار مصرف آن برای صنایع مورد بررسی حدود 78/0 درصد کاهش مییابد. 2- کشش خودقیمتی پیندیک برای گازوئیل بیانگر این است که با یک درصد تغییر در قیمت این حامل انرژی، مصرف آن حدود 34/0 درصد در جهت عکس تغییر قیمت، تغییر میکند. 3- بزرگترین کشش خودقیمتی پیندیک برای سایر حاملهای انرژی بدست آمده است. این کشش این مفهوم را دربر دارد که با یک درصد تغییر در قیمت سایر حاملهای انرژی، میزان مصرف آنها بیش از 87/0 درصد کاهش مییابد. 4- بیشترین میزان کاهش آلودگی برای هر یک از حاملهای انرژی، مربوط به انتشارات 2CO است.البته بیشترین گاز آلاینده منتشر شده در صنایع مورد بحث نیز به انتشارات 2CO برمیگردد.
https://jiee.atu.ac.ir/article_2534_dd3c5ce2156e893ec3e97df71e024b42.pdf
2012-09-22
1
24
حاملهای انرژی
اثرات زیستمحیطی
تابع هزینه دومرحلهای ترانسلوگ
یارانه انرژی
معادلات رگرسیونی به ظاهر نامرتبط
محمد
آسیایی
assiaee@atu.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ناصر
خیابانی
n.khiabani@imps.ac.ir
2
عضو هیأت علمی مؤسسه عالی آموزش و پرورش مدیریت و برنامهریزی
AUTHOR
بقیتا...
موسوی
bmousavi2008@gmail.com
3
کارشناس ارشد رشته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
منابع
1
الف- فارسی
2
اخباری، محمد (1382)، «محاسبه آلایندهزایی مصارف خانوارها با استفاده از تحلیل داده- ستانده محیط زیستی سال 1387»، مجموعه مقالههای دومین همایش کاربرد تکنیکهای داده- ستانده در برنامهریزی اقتصادی اجتماعی، 8-7 اسفند 1381، تهران، نشر مرکز تحقیقات اقتصاد ایران، صص 350-321.
3
ترازنامه انرژی (1386)، معاونت امور انرژی، وزارت نیرو.
4
حسنی، کریم (1386)، برآورد تأثیر ناکارایی قیمتی و تکنیکی بر تخصیص بهینه نهادهها و تخمین کششهای قیمتی و جایگزین بین عوامل تولید توسط تابع هزینه سایهای در صنایع کشور، تهران، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
5
خیابانی، ناصر (1388)، جزوه درس اقتصادسنجی کارشناسی ارشد، انتشارات دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی.
6
سهیلی، کیومرث (1387)، تقاضای انرژی "نظریهها، مدلها و الگوهای کاربردی برای ایران"، چاپ اول، دانشگاه رازی کرمانشاه.
7
قربانی، محمد و علی فیروز زارع (1387)، مقدمهای بر ارزشگذاری محیط زیست، چاپ اول، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
8
نسیبیپورآذر، فیروز (1369)، مؤسسه پژوهشهای بازرگانی، تهران.
9
نشریات آمارگیری از کارگاههای صنعتی 10 نفر کارکن و بیشتر (1386-1374)، مرکز آمار ایران (1386)، تهران.
10
نوروزی، غزاله (1385)، آثار زیستمحیطی (آلودگی هوا) کاهش یارانه انرژی (گازوئیل و بنزین)، تهران، دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد.
11
وصفی اسفستانی، شهرام (1385)، بررسی کمی پیوند بین فعالیتهای اقتصادی، محیط زیست و انرژی در قالب الگوی داده- ستانده بسط یافته با تأکید بر انتشار دیاکسیدکربن (2CO) در ایران، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده اقتصاد
12
هندرسن جیمز میشل، ریچارد ا. کوانت (1386)، تئوری اقتصاد خرد: رهیافت ریاضی، چاپ هشتم، تهران، انتشارات رسا.
13
ب- انگلیسی
14
Birol, F. Alegh and Ferroukir (1995), “Ecomics Impact of Subsidy Phase-out in Oil Exporting Developing Countries”, Energy Policy, Vol. 23, No. 3, pp. 209-215.
15
Floros, Nikolas and Andriana Vlachou (2005), “Energy Demand and Energy-related (CO2) Emissions in Greek Manufacturing: Assessing the Impact of a Carbon Tax”, Energy Economics, Vol. 27, pp. 387-413.
16
George, G. Judge, et al (1998), Interoduction to Theory and Practice of Economics, Second Edition.
17
Greene, William H. (1993), Econometric Analysis, New York, Macmillan Publishing Company, Second Edition.
18
Henderson, James Mitchell and Richard E. Quandt (1980), Microeconomic Theory: A Mathematical Approach, publisher by Mak gravhill.
19
Hengeyun, M. et al (2008), “China’d Energy Economy: Technical Change, Factor Demand and Intefactor/interfuel Substitution”, Energy Economics, Vol. 30, pp. 2167-2183.
20
Khiabani, Nasser and Karim Hasani (2010), “Technical and Allocative Inefficiencies and Factor Elasticities of Substitution: An Analysis of Energy Waste in Iran’s Manufacturing”, Energy Economics.
21
Lenzen, Manfred (1998), “Primary Energy and Greenhouse Gases Embodies in Astralian Final Consumption: An Input-output Analysis”, Energy Policy, Vol. 26, No. 6, Printed in Gread Britain, pp. 495-506.
22
Mukhopadhyay, Kakali and Debech Chakraborty (2002), “Economic Reforms, Energy Consuption Changes and (CO2) Emissions in India: A Quantitive Analysis”, Asia-Pacific Development Journal, Vol. 9, No. 2.
23
Von, Moltke, et al (2004), “Energy Subsidies: Lessonsleaned in Assessing their Inpact and Designing Policy Reform”, UNEP.
24
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مقایسهای اثرات کلان شوکهای نفتی قبل و بعد از نیمه دهه 80: مورد کشورهای صادرکننده نفتی
شوکهای نفتی همواره آثار متفاوتی براقتصاد کشورهای واردکننده و صادرکننده نفت داشتهاند. به نظر میرسد در چهار دهه اخیر، این آثار تغییرات بسیاری داشته است. به عبارت دیگر، تأثیر شوکهای نفتی دهه 1970 در اقتصادهای صنعتی واردکننده نفت بیشتر به صورت رکود همراه با تورم و با شدت قابل ملاحظهای ظاهر شده است. اما در مورد شوکهای نفتی دهه 1990 به بعد، چنین آثار شدیدی دیده نمیشود.با توجه به اینکه اکثر مطالعات انجام شده در این زمینه در مورد کشورهای واردکننده نفت است، هدف این مقاله بررسی نحوه تغییرات اثرات کلان شوکهای نفتی در کشورهای صادرکننده نفت ایران، ونزوئلا، نیجریه، نروژ، هلند و کانادا است. با توجه به نتایج بدست آمده مشخص شد که در میان کشورهای مورد بررسی فقط در دو کشور نروژ و کانادا اثرات شوکهای نفتی بر روی هر سه متغیر رشد تولید، تورم و نرخ ارز واقعی در سالهای بعد از 1984 کاهش یافته است. علـت این امر را میتوان در نقش سیستمهای ارزی، سیاستهای پولی، ساختار متفاوت کلان اقتصادی و سیاستهای اتخاذ شده دیگر در این کشورها دانست.
https://jiee.atu.ac.ir/article_2549_6b2994643dfd01779e3f1a3974d03339.pdf
2012-09-22
25
42
شوک نفتی
کشورهای صادرکننده نفت
مدل خودرگرسیون برداری
لطفعلی
بخشی
dr.bakhshi@gmail.com
1
استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
جاوید
بهرامی
javid_bahrami@yahoo.com
2
استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
فرزانه
موسوی
farzanehmousavi@ymail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
الف- فارسی
1
ابراهیمی، سجاد (1390)، «اثر شوکهای قیمت نفت و نوسانات نرخ ارز و نااطمینانی حاصل از آنها بر رشد اقتصادی کشورهای منتخب نفتی»، پژوهشنامه بازرگانی، شماره 59، صص 105-83.
2
زارع، فاطمه (1389)، بررسی تأثیر شوکهای نفتی و نااطمینانی ناشی از آن بر تورم و رشد اقتصادی با استفاده از GARCH (مورد ایران)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
3
سامتی، مرتضی، احمدزاده، عزیز و روحاله شهنازی (1386)، «اثر منابع طبیعی بر اقتصاد کشورهای اوپک و چند کشور منتخب»، فصلنامه علمی- پژوهشی جستارهای اقتصادی، سال چهارم، شماره هفتم.
4
علمی، زهرا و محبوبه جهادی (1390)، «تکانههای قیمت نفت و رشد اقتصادی»، پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، سال اول، شماره دوم، صص 40-11.
5
مرادی، محمدعلی (1389)، «تأثیر نفت بر نماگرهای اقتصاد کلان ایران با تأکید بر مکانیزمهای انتقال و آثار»، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی، سال دهم، شماره دوم، صص 140-115.
6
ب- انگلیسی
7
Blanchard, O. and J. Gali (2008), “The Macroeconomic Effects of Oil Price Shocks: Why are the 2000s so Different from the 1970s?”.
8
Brahmbhatt, M., Canuto, O. and E. Vostroknutova (2010), “Dealing with Dutch Disease”, Economic Premise.
9
Brooks, C., Introductory Econometrics for Finance, The ICMA centre, University of Reading.
10
Chibundu, E. (2009), “Monetary Policy Framework in Nigeria: Formulation and Implementation Challenges”, African Institute of Applied Economics, Monthly Seminar.
11
Costa, M. and V. Olivo (2008), “Constraints on the Design and Implementation of Monetary Policy in Oil Economies: The Case of Venezuela”, International Monetary Fund.
12
Eika, T. and k. A. Magnussen (1998), “Did Norway Gain From the 1979-1985 Oil Price Shock?”.
13
Hamilton, J. (2009), “Causes and Consequences of the Oil Shocks of 2007-2008”, National Bureau of Economic Research.
14
Hamilton, J. (2011), “Historical Oil Shocks”. National Bureau of Economic Research.
15
Hererra, A. and J. Hamilton (2001), “Oil Shocks and Aggregate Macroeconomics Behavior: The Role of Monetary Policy”.
16
Komijani, A. (2011), “Performance of Monetary Policy in Iran During 1351-1388 (1972-2009)”, International Conference on Experiences of the Monetary Policy in Islamic Countries.
17
Los Santos, L. (2010), “Macroeconomic Aspects in Resource-Rich Countries”.
18
Mendoza, O. and D. Vera (2010), “The Asymmetric Effects of Oil Shocks on an Oil-Exporting Economy”, Guadernos de Economia, No. 47, pp. 3-13.
19
Milani, F. (2008), “Expectations, Learning and the Changing Relationship between Oil Prices and the Macroeconomy”.
20
Nili, M. and S. Moslehi (2008), “The Role of Government Activities in Explaining the Growth Failure of the Oil Exporting Countries”, Economic Research Forum.
21
Ploeg, F. (2006), “Challanges and Opportunities for Resource Rich Economies”, EUI, Florence, University of Amsterdam, CEPR and CESifo.
22
Rano, A. a. (2009), “Oil Price Shocks and the Macroeconomy of Nigeria: A Non-linear Approach”.
23
Zimmermann (2007), “Why are the Effects of Recent Oil Price Shocks so Small?”.
24
ORIGINAL_ARTICLE
هزینههای آلودگی هوا در شهر یزد
هدف این پژوهش، ارزیابی عوامل مؤثر بر میزان غلظت آلایندههای هوایی شهر یزد و هزینههای زیستمحیطی ناشی از آن بر ساکنین این شهر با استفاده از روش ارزشیابی مشروط (CVM) و سپس برآورد تولیدات ناخالص تعدیل شده به دلیل هزینههای زیستمحیطی برای بهبود کیفیت هوا است. نتایج نشان میدهد که به طور متوسط، هر شهروند یزدی حاضر است برای جلوگیری از بدتر شدن کیفیت کنونی هوا سالانه مبلغ 4937 ریال از مالیاتهایش هزینه گردد، در حالی که در وضعیت فعلی، مبلغ سرانه مصرف شده برای این هدف تنها 1627 ریال است. بنابراین با توجه به تعدیل ارزش بهبود کیفیت هوا، با کسر کردن هزینههای زیستمحیطی از تولید ناخالص داخلی، تولید خالص داخلی تعدیل شده (EDP) 4887930630 در سال 1389 برای شهروندان یزدی، به عنوان سطح واقعی رفاه بدست آمده است.
https://jiee.atu.ac.ir/article_2551_92aa68226ee26a3f0de810f2e4da9d6d.pdf
2012-09-22
43
65
آلودگی هوا
هزینههای زیستمحیطی
روش ارزشیابی مشروط (CVM)
تولیدات خالص داخلی تعدیل شده (EDP)
رحمان
خوشاخلاق
rahmankh44@yahoo.com
1
استاد دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
AUTHOR
مرضیه
ستودهنیا کرانی
darya.sotodeh@gmail.com
2
کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آثار افزایش قیمت حاملهای انرژی و اجرای سیاستهای جبرانی بر متغیرهای اقتصاد کلان ایران (1394-1390)
هدف از انجام این تحقیق، بررسی آثار افزایش قیمت حاملهای انرژی و اجرای سیاست جبرانی دولت بر متغیرهای اقتصاد کلان ایران است. بدین منظور ابتدا یک الگوی اقتصادسنجی کلان تصریح و با استفاده از روش خودتوضیح وقفه گسترده (ARDL)، براساس دادههای سالانه دوره زمانی 1386-1355 مورد برآورد قرار گرفت. در تصریح الگوی کلان، مکانیزمهای اثرگذاری قیمت انرژی بر متغیرهای اقتصادی همچون تولید، تورم، مصرف، سرمایهگذاری، بودجه دولت، تراز تجاری و همچنین آثار سیاستهای جبرانی دولت برای خانوارها و بنگاهها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه با استفاده از شبیهسازی پویای الگو به پیشبینی متغیرهای دورنزا برای سالهای 1394-1390 در گزینههای مختلف پرداخته و با گزینه پایه (حالت عدم اجرای طرح هدفمندسازی یارانهها) مقایسه شد. نتایج نشان میدهد که رشد اقتصادی در گزینه اول (افزایش قیمت انرژی بدون سیاست جبرانی) و گزینه دوم (افزایش قیمت انرژی به همراه سیاست جبرانی) کاهش و در گزینه سوم (فروض گزینه دوم به علاوه بهبود بهرهوری) افزایش و تورم در تمامی گزینهها افزایش مییابد. بنابراین موفقیت طرح اصلاح قیمت حاملهای انرژی، منوط به سیاستهای جبرانی هدفمند از یک سو و همچنین اجرای سیاستهای طرف عرضه به منظور ارتقای بهرهوری در بخش تولید از سوی دیگر است.
https://jiee.atu.ac.ir/article_2553_49e2b3c46f361b93028f6de8d28c3634.pdf
2012-09-22
67
100
هدفمند کردن یارانهها
قیمت حاملهای انرژی
الگوی اقتصادسنجی کلان
اقتصاد ایران
حسن
درگاهی
h-dargahi@sbu.ac.ir
1
دانشیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
مجتبی
قرباننژاد
mogh2011@gmail.com
2
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه شهید چمران
AUTHOR
الف- فارسی
1
ابونوری، اسمعیل، جعفری صمیمی، احمد و یوسف محنتفر (1385)، «ارزیابی آثار اقتصادی یارانه بنزین بر میزان مصرف آن در ایران، یک تحلیل تجربی 82-1350»، جستارهای اقتصادی، شماره 5، ص 58-33.
2
برهان یزدانی، سمیه، بررسی اثر افزایش قیمت فرآوردههای نفتی بر تورم، www.tahavolateeghtesadi.ir.
3
پرمه، زورار (1384)، «بررسی یارانه انرژی و آثار افزایش قیمت حاملهای انرژی بر سطوح قیمتها در ایران»، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 34، ص 149-117.
4
تصدیقی، بهروز (1387)، درباره لایحه هدفمند کردن یارانهها برآورد آثار تورمی اصلاح قیمت حاملهای انرژی در دو حالت فشار هزینه و فشار تقاضا در دو گزینه یکباره و پلکانی، دفتر مطالعات اقتصادی مجلس (گروه اقتصادی کلان)، شماره مسلسل 9459.
5
خیابانی، ناصر (1387)، «یک الگوی تعادل عمومی قابل محاسبه برای ارزیابی افزایش قیمت حاملهای انرژی در اقتصاد ایران»، فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی، سال پنجم، شماره 16، ص 34-1.
6
عباسینژاد، حسین (1385)، «تحلیل اثر افزایش قیمت فرآوردههای نفتی بر بخشهای اقتصادی با استفاده از جدول داده- ستانده»، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 38، ص 25-1.
7
نوفرستی، محمد و مهدی جلولی (1389)، «بررسی اثر حذف یارانه کالاهای اساسی بر متغیرهای عمده اقتصاد کلان در چارچوب یک الگوی اقتصادسنجی کلان ساختاری»، مجله اقتصاد، شماره 1، دانشگاه شهید بهشتی.
8
ب- انگلیسی
9
Arnold, J. (2008), “Do Tax Structures Affect Aggregate Economic Growth? Empirical Evidence from a Panel of OECD Countries”, Economics Department Working Paper. No 643.
10
Bruno, M. and J. Sachs (1982), “Energy and Resource Allocation: A Dynamic Model of the Dutchdisease”, The Review of Economic Studies, Vol. 49, No. 5, pp. 845-859.
11
Chenery, H., Robinson, S. and M. Syrquin (1989), “Industrialization and Growth: A Comparative Study”, Journal of Comparative Economics, Vol. 13, Issue 4, pp. 591-596.
12
Fetini, H. and R. Bacon (1999), “Economic Aspects of Increasing Energy Prices to Border Price Levels in the Islamic Republic of Iran”, The World Bank, Middle East and Africa Region.
13
Hope, E. and B. Singh (1995), “Energy Price Increases in Developing Countries”, World Bank Policy Research Working Paper No. 1442.
14
Jensen, J. and D. Tarr (2002), “Trade, Foreign Exchange and Energy Policies in the Islamic Republic of Iran”, World Bank Policy Research Working Paper No. 2768.
15
Lee, Y. and R. H. Gordon (2004), “Tax Structure and Economic Growth”, Journal of Public Economics, Vol. 89, pp. 1027-1043.
16
Lin, B. and Zh. Jiang (2011), “Estimates of Energy Subsidies in China and Impact of Energy Subsidy Reform”, Energy Economics, Vol. 33, Issue 2, pp. 273-283.
17
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه علی بین انتشار دیاکسیدکربن، سرمایهگذاری مستقیم خارجی، سرانه مصرف انرژی و تولید ناخالص داخلی در ایران (رهیافت آزمون علیت تودا- یاماموتو)
بخش بزرگی از مصرف انرژی در جهان توسط سوختهای فسیلی تأمین میشود، که این امر موجب انتشار وسیع مواد آلاینده و خطرناک به محیط زیست شده و باعث گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی میشود. آنچه مسلم است مصرف انرژی در جهان به منظور رشد اقتصادی رو به افزایش است و در نتیجه انتشار گازهای گلخانهای بویژه دیاکسیدکربن، در اثر مصرف سوختهای فسیلی روندی فزاینده دارد. از این رو در مطالعه حاضر به بررسی رابطه علی بین انتشار دیاکسیدکربن (به عنوان متغیر جایگزین برای تخریب محیط زیست) و متغیرهای سرمایهگذاری مستقیم خارجی، سرانه مصرف انرژی و تولید ناخالص داخلی در قالب فرضیهی زیستمحیطی کوزنتس در ایران در سالهای 1387-1359 پرداخته میشود. برای این منظور از آزمونهای تودا- یاماموتو برای بررسی رابطه علی استفاده شده است. نتایج حاصل از این مطالعه بیانگر وجود رابطه علی دوطرفه بین متغیرهای انتشار دیاکسیدکربن و سرانه مصرف انرژی و روابط علی یکطرفه از سوی تولید ناخالص داخلی به سمت سرانه مصرف انرژی است. با توجه به وجود رابطه علی بین متغیرها، فرضیه منحنی زیستمحیطی کوزنتس (EKC) در حالتی که معیار رشد اقتصادی متغیرهای انتشار دیاکسیدکربن و سرانه مصرف انرژی باشد تأیید میشود ولی در حالتی که معیار رشد اقتصادی، تولید ناخالص داخلی باشد تأیید نمیشود.
https://jiee.atu.ac.ir/article_2554_d1edc0da6e237cd79f19c9574a9b03c7.pdf
2012-09-22
101
116
انتشار دیاکسیدکربن
مصرف انرژی
سرمایهگذاری مستقیم خارجی
تودا- یاماموتو
ایران
سیدکمال
صادقی
sadeghiseyedkamal@gmail.com
1
استادیارگروه اقتصاد دانشگاه تبریز
AUTHOR
محمدعلی
متفکر آزاد
m.motafakker@gmail.com
2
استادگروه اقتصاد دانشگاه تبریز
AUTHOR
محسن
پورعبادالهان کویچ
mohsen_p54@hotmail.com
3
استادیارگروه اقتصاد دانشگاه تبریز
AUTHOR
اتابک
شهباززاده خیاوی
atabak_shahbazzadeh@yahoo.com
4
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تبریز
AUTHOR
الف- فارسی
1
شرزهای، غلامعلی و مجید حقانی (1388)، «بررسی رابطه علی میان انتشار کربن و درآمد داخلی با تأکید بر نقش مصرف انرژی»، تحقیقاتاقتصادی، شماره 68.
2
صادقی، سیدکمال و مجید فشاری (1389)، «برآورد رابطه بلندمدت بین صادرات و شاخصهای کیفیت محیط زیست؛ مطالعه موردی ایران»، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، شماره 44.
3
فطرس، محمدحسن و میثم نسریندوست (1388)، «بررسی رابطه آلودگی هوا، آلودگی آب، مصرف انرژی و رشد اقتصادی در ایران، 83-1359»، فصلنامه اقتصاد انرژی، شماره 21.
4
نوفرستی، محمد (1378)، ریشه واحد و همجمعی اقتصادسنجی، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، چاپ سوم، تهران.
5
ب- انگلیسی
6
Ang, J. B. (2007), “CO2 Emissions, Energy Consumption, and Output in France”, Energy Policy, Vol. 35, pp. 4772-8.
7
Change (2007), Synthesis Report, 4th assessment report, Geneva Switzerland.
8
Dickey, D. A. and W. A. Fuller (1988), “Distribution of the Estimation for Autoregressive Time Series with a Unit Root”, J. Am. Stat. Assoc., Vol. 74, pp. 427–31.
9
Engle, R. F. and C. W. J. Granger (1987), “Co-integration and Error Correction, Representation, Estimation, and Testing”, Econometricall, Vol. 55, pp. 251-76.
10
Granger, C. W. J. (1988), “Some Recent Developments in a Concept of Causality”, Journal of Econometrics, Vol. 39, pp. 199-211.
11
Grossman, G. and A. Krueger (1991), “Environmental Impacts of a North American Free Trade Agreement”, National Bureau of Economics Research Working Paper, No. 3194, NBER Cambridge.
12
Halicioglu, F. (2009), “An Econometric Study of CO2 Emissions, Energy Consumption, Income and Foreign Trade in Turkey”, Energy Policy, Vol. 37, pp. 1156-64.
13
Hill, R. J. and E. Magnani (2002), “An Exploration of the Conceptual and Empirical Basis of the Environmental Kuznets Curve”, Australian Economic papers, Vol. 41, pp. 239-254.
14
Hsiao-Tien, Pao and Tsai Chung-Ming (2011), “Multivariate Granger Causality between CO2 Emissions, Energy Consumption, FDI (Foreign Direct Investment) and GDP (Gross Domestic Product): Evidence from a Panel of BRIC (Brazil, Russian Federation, India, and China) Countries”, Energy Policy, Vol. 36, pp. 685-693.
15
Iwata, H., et al (2009), “Empirical Study on the Environmental Kuznets Curve for CO2 in Farance”, The Role of Nuclear Energy.
16
Shafik, N. and S. Bandyopadhyay (1992), “Economic Growth and Environmental Quality: Time Series and Cross-country Evidence”, The World Bank, Working Paper Series WP-904.
17
Stern, D. I. (2004), “The Rise and Fall of the Environmental Kuznets Curve”, World Development, Vol. 32, pp. 1419-39.
18
Tamazian, A., Chousa, J. P. and K. C. Vadlamannati (2009), “Does Higher Economic and Financial Development Lead to Environmental Degradation: Evidence from BRIC Countries”, Energy Policy, Vol. 37, pp. 246-53.
19
Toda, H. Y. and T. Yamamoto (1995), “Statistical Inference in Vector Autoregressions with Possibly Integrated Process”, J Econometric, Vol. 66, pp. 225-50.
20
Tol, S. J. and W. Richard (2006), pacala, Stephen, socolow, Robert, Understanding Long-term energy use and carbon dioxide emissions in the USA, Humborg University.
21
Zapata, H. and A. N. Rambaldi (1997), “Monte Carlo Evidence on Cointegration and Causation”, Oxford Bulletin of Economics and Statistics, Vol. 59, pp. 285-98.
22
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر تشکیل کارتل گازی بر روند استخراج ذخایر با رویکرد نظریه بازیها
این مقاله تأثیر تشکیل کارتل گازی را بر استخراج از این منبع پایانپذیر مورد بررسی قرار میدهد. یک مدل ساده بین دورهای استخراج از منابع پایانپذیر، قاعده استخراج خطی را نشان میدهد. به طوری که وقتی نرخ تنزیل استخراجکنندهها را یکسان درنظر میگیریم، ضریب شیب استخراجکنندهها یکسان است و تفاوت در هزینهها و ساختار بازار، همگی در عبارت عرض از مبدأ نمایان میشوند. به دنبال مقایسه میزان استخراج در ساختارهای مختلف بازار به این نتیجه میرسیم که با تغییر ساختار بازار از حالت رقابتی به رهبری استاکلبرگ، میزان استخراج کاهش خواهد یافت. رگرسیون پانل دیتا نیز یک رابطه خطی قوی را بین استخراج و ذخایر نشان میدهد، به طوری که ضریب شیب برای کشورهای با ذخایر بزرگتر، کمتر تخمین زده میشود. همچنین این یافته میتواند بوسیله متفاوت بودن نرخ تنزیل استخراجکنندهها، قابل توضیح باشد.
https://jiee.atu.ac.ir/article_2559_de7b52249f88bff1f14cdeca8522d772.pdf
2012-09-22
117
144
گاز
استخراج
ذخایر
منابع پایانپذیر
کارتل
قهرمان
عبدلی
abdoli@ut.ac.ir
1
انشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
AUTHOR
پژمان
عمیدی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
AUTHOR
British Petroleum, BP Statistical Review of World Energy (www.bp.com)
1
Dasgupta, P. and G. Heal (1979), Economic Theory and Exhaustible Resources, Cambridge University Press.
2
Eswaran, M. and T. Lewis (1985), “Exhaustible Resources and Alternative Equilibrium Concepts”, Canadian Journal ofEconomics, Vol. 18, pp. 459-473.
3
Farzin, Y. H. (1992), “The Time Path of Scarcity Rent in the Theory of Exhaustible Resources”, Economic Journal, Vol. 102, pp. 813-830.
4
Hansen, L. P., Epple, D. and W. Roberds (1985), “Linear-quadratic Models of Resource Extraction”, In: Sargent, T.J (Ed.), Energy, Resources and Strategy, Resources for the Future, Washington.
5
Hanson, D. A. (1980), “Increasing Extraction Costs and Resource Prices: Some Further Results”, Bell Journal ofEconomics, Vol. 11, pp. 335-342.
6
Hartwick, J. M. and P. A. Sadorsky (1990), “Duopoly in Exhaustible Resource Exploration and Extraction”, CanadianJournal of Economics, Vol. 7, pp. 371-378.
7
Heal, G. (1976), “The Relationship between Price and Extraction Cost for a Resource Exploration And Extraction”, Canadian Journal of Economics, Vol. 7, pp. 371-378.
8
Hotelling, H. (1931), “The Economics of Exhaustible Resources”, Journal of Political Economy, Vol. 39, pp. 137-175.
9
Krautkraemer, J. A. (1998), “Nonrenewable Resource Scarcity”, Journal of Economic Literature, Vol. 36, pp. 2065-2107.
10
Pickering, A. (2007), “The Oil Reserves Production Relationship”, Energy Economics, Vol. 30, pp. 352-370.
11
Sargent, T. J. (1979), Macroeconomic Theory, Academic Press, New York.
12
Solow, R. M. and F. Y. Wan (1976), “Extraction Costs in the Theory of Exhaustible Resources”, Bell Journal ofEconomics, Vol. 7, pp. 359-370.
13
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه توانایی پیشبینی مدلهای VAR ، ARIMA و شبکههای عصبی (ANN) :تقاضای جهانی نفت اوپک
مارهای کشور، حاکی از رشد مصرف بنزین در بخش حمل و نقل کشور بوده و در سالهای اخیر بنزین مصرفی بطور قابل ملاحظهای بیش از ظرفیت پالایش داخلی شده است و لذا هزینه واردات بنزین سهم نسبتاً مهمی از بودجه دولت را به خود اختصاص میدهد. افزایش جمعیت شهری، اقبال عمومی استفاده از خودروهای شخصی و عرضه بنزین به قیمت یارانهای از عوامل تعیینکننده این پدیده هستند. علاوه بر تحمیل هزینههای فزاینده به اقتصاد کشور، با ایجاد آلودگی بیش از حد هوا در مناطق شهری لطمات جبرانناپذیری نیز بر سلامت شهروندان وارد میکنند. در این پژوهش سعی بر آن است که با استفاده
https://jiee.atu.ac.ir/article_2562_cb955340c10e71606b3dab771d54bfa5.pdf
2012-09-22
145
168
اوپک
تقاضای جهانی نفت
پیشبینی
مصطفی
گرگینی
gorgini2010@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان
AUTHOR
شهرام
گلستانی
shahram_golestani@yahoo.com
2
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان
AUTHOR
فاطمه
حاجعباسی
abbasif1988@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد آمار دانشگاه شهید باهنر کرمان
AUTHOR
الف- فارسی
1
ابریشمی، حمید، و همکاران (1389)، «پیشبینی قیمت گازوئیل خلیج فارس مبتنی بر تحلیل تکنیکی و شبکههای عصبی»، فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی، مؤسسه مطالعات بینالمللی انرژی، شماره 24.
2
آقایی، کیومرث و بهروز پورمیری (1385)، «پیشبینی روند قیمت فولاد با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی و مقایسه نتایج با روش ARIMA»، فصلنامه بررسیهای اقتصادی، دوره 3، شماره 1.
3
بغزیان، آلبرت و ابراهیم نصرآبادی (1385)، «پیشبینی مصرف فرآوردههای نفتی: مقایسه سیستم معادلات اقتصادسنجی و شبکه عصبی»، فصلنامه مطالعات افتصاد انرژی، سال سوم، شماره10، صص 67-47.
4
خاموشپور، بهنام (1389)، «ارائه مدلی ترکیبی از شبکههای عصبی جهت پیشبینی شاخص بورس اوراق بهادار تهران»، چهارمین کنفرانس دادهکاوی ایران، دانشگاه صنعتی شریف.
5
مشیری، سعید و فائزه فروتن (1383)، «آزمون آشوب و پیشبینی قیمتهای آتی نفت خام»، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، شماره21، صص 90-67.
6
مهرآرا، محسن، و همکاران (1389)، «پیشبینی بیثباتی قیمت نفت با استفاده از شبکه عصبی GMDH»، فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی، مؤسسه مطالعات بینالمللی انرژی، شماره 25.
7
مهرآرا، محسن، و همکاران (1389)، «امکان افزایش عایدی حاصل از ناکاراییها در بازار آتی نفت خام»، پژوهشنامه اقتصادی، پژوهشکده امور اقتصادی، شماره 7، ویژهنامه بازار سرمایه.
8
ب- انگلیسی
9
Church, K. B. and S. P. Curram (1996), “Forecasting Consumers' Expenditure: A Comparison between Econometric and Neural Network Models”, International Journal of Forecasting, Vol. 12, pp. 255-267.
10
Fu, J. (1998), “A Neural Network Forecast of Economic Growth and Recession”, The Journal of Economics, Vol. XXIV , No. 1, pp. 51-66.
11
Heravi, S., Osborn, D. R. and C. R. Birchenhall (2004), “Linear Versus Neural Network Forecasts for European Industrial Production Series”, International Journal of Forecasting, Vol. 20, pp. 435-446.
12
Hill, T., et al (1994), “Artificial Neural Network Models for Forecasting and Decision Making”, International Journal of Forecasting, Vol. 10, pp. 5-15.
13
Hwarng, H. Brian, H. T. Ang (2001), “A Simple Neural Network for ARMA (p,q) Time Series”, Omega, Vol. 29, pp. 319-333.
14
Kohzadi, N., Boy, M. S. and I. Kaastra (1996), “Neural Networks for Forecasting: An Introduction”, Canadian Journal of Agricaltural Economics, Vol. 43, pp. 463-474.
15
Longo, C., et al (2007), “Evaluating the Empirical Performance of Alternative Econometric Models for Oil Price Forecasting”, Working Paper of International Energy Markets.
16
Moshiri, S. and N. E. Cameron (2000), “Neural Network Versus Econometric Models in Forecasting Inflation”, Journal of Forecasting, Vol. 19, pp. 201-217.
17
Olson, D. and C. Mossman (2003), “Neural Networks of Canadian Stock Returns Using Accounting Ratios”, International Journal of Forecasting, Vol. 19, pp. 453-465.
18
Portugal, N. S. (1995), “Neural Networks Versus Time Series Methods: A Forecasting Exercises”, 14th International Symposium on Forecasting, Sweden.
19
Qi, M. (2001), “Predicting US Recessions with Leading Indicators Via Neural Network Models”, International Journal of Forecasting, Vol. 17, No. 3, pp. 383- 401.
20
Tkacz, G. (2001), “Neural Network Forecasting of Canadian GDP Growth”, International Journal of Forecasting, Vol. 17, pp. 57-69.
21
White, H. (1993), “Economic Prediction Using Neural Networks: The Case of IBM Daily Stock Returns”, http://www. citeseer. nj. nec. com/context.
22
Wu, SH. I. and R. P. Lu (1993), “Combining Artificial Neural Networks and Statistics for Stock-market Forecasting”, pp. 257-264.
23
Zhang, G., et al (1999), “Artificial Neural Network in Bankruptcy Prediction: General Framework and Cross Validation Analysis”, European Journal of Operational Research, Vol. 116, No. 1, pp. 16-32.
24
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی امکان صرفهجویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا با استفاده از خودروهای برقی- بنزینی (الکتروهیبرید)
آمارهای کشور، حاکی از رشد مصرف بنزین در بخش حمل و نقل کشور بوده و در سالهای اخیر بنزین مصرفی بطور قابل ملاحظهای بیش از ظرفیت پالایش داخلی شده است و لذا هزینه واردات بنزین سهم نسبتاً مهمی از بودجه دولت را به خود اختصاص میدهد. افزایش جمعیت شهری، اقبال عمومی استفاده از خودروهای شخصی و عرضه بنزین به قیمت یارانهای از عوامل تعیینکننده این پدیده هستند. علاوه بر تحمیل هزینههای فزاینده به اقتصاد کشور، با ایجاد آلودگی بیش از حد هوا در مناطق شهری لطمات جبرانناپذیری نیز بر سلامت شهروندان وارد میکنند. در این پژوهش سعی بر آن است که با استفاده از روشهای پیشرفته اقتصادسنجی، مصرف بلندمدت بنزین در بخش حمل و نقل برآورد گردیده و آنگاه با توجه به اهمیت موضوع، امکان استفاده از تکنولوژیهای پیشرفتهتر در حمل و نقل شهری مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه به طور خاص کاربرد خودروهای دوسوخته برقی- بنزینی که در کشورهای پیشرفته صنعتی مورد توجه بوده مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج بدست آمده از پژوهش حاکی از آن است که استفاده از این نوع خودروها در حمل و نقل شهری از نظر اقتصادی توجیهپذیر بوده و میتواند دارای منافع قابل ملاحظهای به صورت محدود شدن مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا باشد.
https://jiee.atu.ac.ir/article_2564_631747a2c747ebe56e57ab37fece0ecd.pdf
2012-09-22
169
196
پیشبینی مصرف بنزین
حمل و نقل شهری
یارانه سوخت
آلودگی هوا
تکنولوژی پیشرفته
حمید
ناظمان
nazeman@atu.ac.ir
1
دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
احسان
حقدوست
ehsaneconomy@gmail.com
2
دانشآموخته کارشناسی ارشد اقتصاد محیط زیست دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
الف- فارسی
1
خیرخواهان، جعفر (1374)، بررسی توابع تقاضای انرژی در ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی.
2
زمردیان، شبنم (1388)، تحلیل نظری اثرات زیستمحیطی پروتکل کیوتو و بررسی پیامدهای آن بر کشورهای اوپک، پایاننامه کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی.
3
شرکت ملی پخش و پالایش نفت ایران (1385)، آمارنامه مصرف فرآوردههای نفتی انرژیز،ا انتشارات روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی.
4
شرکت ملی پخش و پالایش نفت ایران (1387)، قیمت حاملهای انرژی، تهران.
5
صفدریان،سیامک (1376)، بررسی اقتصادی امکان اصلاح آلودگی هوای اصفهان با تأکید بر تغییر سیستم سوخت خودروها، پایاننامه کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی.
6
طاهری بیگم، مرضیه (1375)، امکانسنجی اصلاح آلودگی هوای تهران با ایجاد یک پروژه فضای سبز فراگیر، پایاننامه کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی.
7
لطفعلیخانی، مجید (1373)، برآورد هزینههای اجتماعی آلودگی هوای تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی.
8
ناظمان، حمید (1376)، «صرفهجوییهای اقتصادی در کنترل مصرف بنزین»، مؤسسه مطالعات انرژی وزارت نیرو، همایش ملی انرژی ایران.
9
ناظمان، حمید، و همکاران (1381)، «بررسی راهکارهای اقتصادی صرفهجویی و مصرف بهینه انرژی در داخل کشور»، مؤسسه بینالمللی مطالعات انرژی، وزارت نفت.
10
وزارت نیرو، آمار ترازنامه انرژی سالهای 1387، 1388 و 1389.
11
ب- انگلیسی
12
Adams and Y. Shachmurove (2008), “Modeling and Forecasting Energy Consumption in China”, Energy Economics, Vol. 30. pp.1263-78.
13
Adams, F. G., et al (1974), “Demand Elastisities for Gasoline”, Discussion Paper No. 279, Dept. of Economics, U. of Pennsylvania, 1974.
14
Bhattacharyya, S. C. (1997), “Energy Taxation and the Environment: A Developing Country Perspective”, Natural Resources Forum, Vol. 21, No. 4, pp. 273-280.
15
Blanco, S. (2011), Toyota Prius Plug-In Hybrid 2012 Now Offers 111 Mile per Gallon, Auto Green, Retrieved 16 Sept. 2011.
16
Bonilla, D. (2006), “Demand for Gasoline in Passenger Vehicles in Japan”, Paper Presented at the International Association of Energy Economics, Berlin, Germany, June.
17
Bouachera Taoufik and Mohammad Mazraati (2007), “Fuel Demand and Car Ownership Modeling in India”, Opec Review, Vol. 31, No. 1.
18
Brady, Mike (2003), “The Future Demand for Alternative Fuel Passenger Cars”, Preliminary Review, U. of California Davis, CalTrans Air Quality Project, July.
19
Breugem, R. M. H., et al (2002), Comparison of Global Passenger Transport Models and Available Literature, RIVM report.
20
Chakravorty, U. and Fesharaki (2000), “Domestic Demand for Petroleum in OPEC Countries”, OPEC Review, Vol. 24, No. 1, pp. 23-52.
21
Cuenca, R. M., Gains, L. and A. D. Vyas, Evaluation of Electric Vehicle Production and Operating, Center for Transportation Research, Division, Energy Systems.
22
Dargay, J. and D. Gately (1997), “Vehical Ownership to 2015: Implications for Energy Use, and Emissions”, Journal of Energy Policy, Vol. 25, No. 14, Dec.
23
Funk, k. and A. Rabl (1999), Electric Versus Conventional Vehicle: Social Cost and Benefit in France, Transportation Research, pp. 397-411.
24
Granovski, M., et al (2006), “Economic and Environmental Comparison of Conventional, Hybrid, Electric and Hydrogen Fuel Cell Vehicles”, Journal of Power Sources, Vol. 159, pp. 1186-1193.
25
Griffin, J. (1995), “Methodological Advances in Energy Modeling”, The Energy Journal, Vol. 4, No. 1, pp. 11-124.
26
Grraham, D. and S. Glaister (2002), “The Demand for Automobile Fuel”, Journal of Transport Economics & Policy, Vol. 36, Part. 1, pp. 1-26.
27
Hugh, J. E. et al (2008), “Evidence of a Shift in the Short-run Price Elasticity of Gasoline Demand”, Energy Journal, Vol. 29, No. 1, pp. 113-134.
28
Paga, E. and F. Britol (1994), “An Empirical Analysis of Oil Demand in Developing Countries”, OPEC Review, Vol. 18, No. 2, pp. 25-46.
29
I.E.A. (2007), World Energy Modeling, Methodology and Assumptions, Paris.
30
Johansson, O. and L. Schipper (1997), “Measuring the Long-term Fuel Demand for Cars”, Journal of Transport Economics and Policy, Vol. 31, No. 3, pp. 277-92.
31
Paga, E. and F. Britol (1994), “An Empirical Analysis of Oil Demand in Developing Countries”, OPEC Review, Vol. 18, No. 2, pp. 25-46.
32
Pesaran, M. H. and R. Smith (1998), Energy Demand in Asian Developing Countries, Oxford University Press.
33
Pindyck, R. S. (1979), The Structure of World Energy Demand, MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 1979.
34
Sadeghi, M. and H. M. Hosseini (2008), “Integrated Energy Planning for Transport Sector; A Case Study for Iran”, Energy Policy, Vol. 31, No. 2, pp. 350-66.
35
Storchmann, K. (2005), “Long-run Gasoline Demand for Passenger Cars: The Role of Income Distribution”, Energy Economics, Vol. 27, pp. 25-58.
36
United States Dept. of Energy, and the U.S. Environment Protection Agency, Most and Least Efficient Vehicles of 2012, Fuel Economy, Gov. 2012.
37
Uri, N. D. (1982), “The Demand for Energy in the Transport Sector in the United States”, Journal of Transport Economics and Policy, Vol. 16, No. 1, pp. 65-84.
38
Worrell, E., et al (2004), “Advances in Energy Forecasting Models Based on Engineering Economics”, Annual Review of Environmental Resources, Vol. 29, pp. 345-81.
39