@article { author = {Asiae, Mohammad and Khiabani, Naser and Mousavi, Bighiyatollah}, title = {The Environmental Effects of the Omission of Energy Carriers Subsidies in Iranian Manufacturing Sector}, journal = {Iranian Energy Economics}, volume = {1}, number = {4}, pages = {1-24}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2423-5954}, eissn = {2476-6437}, doi = {}, abstract = {The  purpose of this study is to investigate the changes in the level of environmental emissions caused buy consunption energy in the manufacturing sector, after the adjustments made for energy subsidies. We first estimated the demand functions for energy for two digits (isic) manufactures within the period 1374-1386. The methodology in this study is based on the two-steps cost functions ,which in the first step the demand functions for a trans-log sub-model of energy (electricity, gas, oil  and other energy carriers) and in the second step, the demand functions for manufacturing inputs (capital, labour and energy) were estimated. Then, we calculated the quantity of changes in the consumption of energy carriers by the means of price elasticitties, after omission subsidies and the changes in the level of energy consumption. The findings of this study are as follows: The Pindyck self-price elasticities of electricity, gas, oil and other energy carries show that one percent increase in the price of each of these variables cause 0.18, 0.34 and 0.87 percent decrease in the consumption, respectiuely. The most reduction emission is due to CO2 gas. Clearly, the most pollutent gas in manufacturing sector in due to CO2 gas.  }, keywords = {}, title_fa = {بررسی اثرات زیست‌محیطی حذف یارانه حامل‌های انرژی در بخش صنعت}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی میزان تغییر در انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی ناشی از مصرف حامل‌های انرژی در بخش صنعت بعد از حذف یارانه‌ آنها است. برای این منظور ابتدا توابع تقاضا برای این حامل‌ها در بخش صنایع دو رقمی برای سال‌های 1374 تا 1386 تخمین زده شد. رو‌ش­شناسی مورد استفاده در ابتدا مبتنی بر تابع هزینه‌ ترانس‌لوگ دومرحله‌ای است که در مرحله‌ اول توابع تقاضا برای زیر مدل انرژی (برق، گازوئیل و سایر حامل‌های انرژی) و در مرحله‌ دوم توابع تقاضا برای نهاده­های بخش صنعت (سرمایه، نیروی کار و انرژی) را تخمین زده‌ایم. سپس با استفاده از محاسبه‌ کشش‌های قیمتی، میزان تغییر در مصرف حامل‌های انرژی بعد از حذف یارانه‌ آنها را محاسبه نمودیم. در نهایت، با استفاده از ضرایب انتشار آلودگی و میزان تغییر در مصرف هر یک از حامل‌ها، میزان تغییر در انتشار آلاینده‌ها را بدست آورده‌ایم. مهم‌ترین دستاوردهای این تحقیق عبارتند از: 1- کشش خودقیمتی پین‌دیک برای الکتریسیته نشان می‌دهد که با یک درصد افزایش در قیمت الکتریسیته، مقدار مصرف آن برای صنایع مورد بررسی حدود 78/0 درصد کاهش می‌یابد. 2- کشش خودقیمتی پین‌دیک برای گازوئیل بیانگر این است که با یک درصد تغییر در قیمت این حامل انرژی، مصرف آن حدود 34/0 درصد در جهت عکس تغییر قیمت، تغییر می‌کند. 3- بزرگترین کشش خودقیمتی پین‌دیک برای سایر حامل‌های انرژی بدست آمده است. این کشش این مفهوم را دربر دارد که با یک درصد تغییر در قیمت سایر حامل‌های انرژی، میزان مصرف آنها بیش از 87/0 درصد کاهش می‌یابد. 4- بیشترین میزان کاهش آلودگی برای هر یک از حامل‌های انرژی، مربوط به انتشارات 2CO است.البته بیشترین گاز آلاینده منتشر شده در صنایع مورد بحث نیز به انتشارات 2CO برمی‌گردد.}, keywords_fa = {حامل‌های انرژی,اثرات زیست‌محیطی,تابع هزینه‌ دومرحله‌ای ترانس‌لوگ,یارانه‌ انرژی,معادلات رگرسیونی به ظاهر نامرتبط}, url = {https://jiee.atu.ac.ir/article_2534.html}, eprint = {https://jiee.atu.ac.ir/article_2534_dd3c5ce2156e893ec3e97df71e024b42.pdf} } @article { author = {Bakhshi, Lotfali and Bahrami, Javid and Mousavi, Farzaneh}, title = {Comparative Study of Macroeconomic Effects of Oil Shocks, before and after Mid 80s: The Case of Oil Exporting Countries}, journal = {Iranian Energy Economics}, volume = {1}, number = {4}, pages = {25-42}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2423-5954}, eissn = {2476-6437}, doi = {}, abstract = {countries. It seems that these effects have modified during the last four decades. In other words, the effects of the oil shocks of 1970s on the industrialized economies of the oil importing countries have been mostly followed by an overwhelming stagflation, although such severe effects have not appeared after the oil shocks of 1990s. In this paper, with the use of Autoregressive (VAR) model, the attempt is to investigate the critical effects of oil shocks on some oil exporting countries like Iran, Venezuela, Nigeria, Norway and Canada. Based on impulse response functions in these countries, we will arrive at the conclusion that just in Norway and Canada, the effects of oil shocks on growth rate, inflation and real exchange rate have been decreased. In this case, the paper will argue that the role of exchange rate systems, monetary policies and different macroeconomic structure of these countries have caused milder effects of oil shocks in 1990s.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی مقایسه‌ای اثرات کلان شوک‌های نفتی قبل و بعد از نیمه‌ دهه‌ 80: مورد کشورهای صادرکننده نفتی}, abstract_fa = { شوک­های نفتی همواره آثار متفاوتی براقتصاد کشورهای واردکننده و صادرکننده­ نفت داشته­اند. به نظر می­رسد در چهار دهه اخیر، این آثار تغییرات بسیاری داشته است. به ­عبارت ­دیگر، تأثیر شوک­های نفتی دهه­ 1970 در اقتصادهای صنعتی واردکننده نفت بیشتر به صورت رکود همراه با تورم و با شدت قابل ملاحظه­ای ظاهر شده است. اما در مورد شوک­های نفتی دهه­ 1990 به بعد، چنین آثار شدیدی دیده نمی­شود.با توجه به اینکه اکثر مطالعات انجام شده در این زمینه در مورد کشورهای واردکننده نفت است، هدف این مقاله بررسی نحوه تغییرات اثرات کلان شوک­های نفتی در کشورهای صادرکننده نفت ایران، ونزوئلا، نیجریه، نروژ، هلند و کانادا است. با توجه به نتایج بدست آمده مشخص شد که در میان کشورهای مورد بررسی فقط در دو کشور نروژ و کانادا اثرات شوک­های نفتی بر روی هر سه متغیر رشد تولید، تورم و نرخ ارز واقعی در سالهای بعد از 1984 کاهش یافته است. علـت این امر را می­توان در نقش سیستم­های ارزی، سیاست­های پولی، ساختار متفاوت کلان اقتصادی و سیاست­های اتخاذ شده­ دیگر در این کشورها دانست.}, keywords_fa = {شوک نفتی,کشورهای صادرکننده نفت,مدل خودرگرسیون‌ برداری}, url = {https://jiee.atu.ac.ir/article_2549.html}, eprint = {https://jiee.atu.ac.ir/article_2549_6b2994643dfd01779e3f1a3974d03339.pdf} } @article { author = {Khoshakhlagh, Rahman and Sotodehnia Corani, Marzieh}, title = {The Cost of Air Pollution in the City of Yazd}, journal = {Iranian Energy Economics}, volume = {1}, number = {4}, pages = {43-65}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2423-5954}, eissn = {2476-6437}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research work is the evaluation of the significant factors explaining concentration of air pollution in the city of Yazd and then explaining how the expected damage to the pollution can be evaluated. After estimating the costs due to air pollution created environmental net domestic (EDP) production is damaged. EDP obtained is 4887930630 and this amout is based upon our research that shows each resident is willing to pay 4937 Rials where is what is being cost of the present is 1627.  }, keywords = {Air Pollution,environmental costs,Conditional Valuation Method (CVM),environmental net domestic (EDP)}, title_fa = {هزینه‌های آلودگی هوا در شهر یزد}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، ارزیابی عوامل مؤثر بر میزان غلظت آلاینده­های هوایی شهر یزد و هزینه­های زیست­محیطی ناشی از آن بر ساکنین این شهر با استفاده از روش ارزشیابی مشروط (CVM) و سپس برآورد تولیدات ناخالص تعدیل شده به دلیل هزینه­های زیست­محیطی برای بهبود کیفیت هوا است. نتایج نشان می­دهد که به طور متوسط، هر شهروند یزدی حاضر است برای جلوگیری از بدتر شدن کیفیت کنونی هوا سالانه مبلغ 4937 ریال از مالیات­هایش هزینه گردد، در حالی که در وضعیت فعلی، مبلغ سرانه مصرف شده برای این هدف تنها 1627 ریال است. بنابراین با توجه به تعدیل ارزش بهبود کیفیت هوا، با کسر کردن هزینه­های زیست­محیطی از تولید ناخالص داخلی، تولید خالص داخلی تعدیل شده (EDP) 4887930630 در سال 1389 برای شهروندان یزدی، به عنوان سطح واقعی رفاه بدست آمده است.  }, keywords_fa = {آلودگی هوا,هزینه‌های زیست‌محیطی,روش ارزشیابی مشروط (CVM),تولیدات خالص داخلی تعدیل شده (EDP)}, url = {https://jiee.atu.ac.ir/article_2551.html}, eprint = {https://jiee.atu.ac.ir/article_2551_92aa68226ee26a3f0de810f2e4da9d6d.pdf} } @article { author = {Dargahi, Hassan and Ghorbannejad, Mojtaba}, title = {The Impacts of Energy Prices Reform and the Compensation Policies on Macroeconomics Variables: The Case of Iran (2011-2015)}, journal = {Iranian Energy Economics}, volume = {1}, number = {4}, pages = {67-100}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2423-5954}, eissn = {2476-6437}, doi = {}, abstract = {In this paper the impacts of energy prices reform and the implementation of compensation policies are evaluated on major macroeconomics variables. For this purpose, a macroeconometrics model is estimated by ARDL approach, based on the annual time series data for the Iranian economy within the period 1976 and 2007. In the specification of the model, relations between energy prices and output, inflation, consumption, investment, government budget, trade balance with regards to the government compensation policies, are considered. Using the dynamic simulation, forecasting for the period 2011-2015 shows high inflation and low economic growth in the scenarios of energy prices reform with and without the compensation policies, but high growth just in case of productivity improvement. Thus, the success of the energy prices reform and the targeted subsidy plan depend on the productivity promotion through the supply-side policies.}, keywords = {Targeted Subsidy Plan,Energy Carriers Prices Reform,Macroeconometrics Model,Economy of Iran}, title_fa = {آثار افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اجرای سیاست‌های جبرانی بر متغیرهای اقتصاد کلان ایران (1394-1390)}, abstract_fa = { هدف از انجام این تحقیق، بررسی آثار افزایش قیمت حامل­های انرژی و اجرای سیاست جبرانی دولت بر متغیرهای اقتصاد کلان ایران است. بدین منظور ابتدا یک الگوی اقتصادسنجی کلان تصریح و با استفاده از روش خودتوضیح وقفه­ گسترده (ARDL)، براساس داده­های سالانه دوره زمانی 1386-1355 مورد برآورد قرار گرفت. در تصریح الگوی کلان، مکانیزم­های اثرگذاری قیمت انرژی بر متغیرهای اقتصادی همچون تولید، تورم، مصرف، سرمایه­گذاری، بودجه دولت، تراز تجاری و همچنین آثار سیاستهای جبرانی دولت برای خانوارها و بنگاهها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه با استفاده از شبیه­سازی پویای الگو به پیش­بینی متغیرهای دورن­زا برای سال­های 1394-1390 در گزینه­های مختلف ­پرداخته و با گزینه پایه (حالت عدم اجرای طرح هدفمندسازی یارانه­ها) مقایسه شد. نتایج نشان می­دهد که رشد اقتصادی در گزینه اول (افزایش قیمت انرژی بدون سیاست جبرانی) و گزینه دوم (افزایش قیمت انرژی به همراه سیاست جبرانی) کاهش و در گزینه سوم (فروض گزینه دوم به علاوه بهبود بهره­وری) افزایش و تورم در تمامی گزینه­ها افزایش می­یابد. بنابراین موفقیت طرح اصلاح قیمت حامل­های انرژی، منوط به سیاست­های جبرانی هدفمند از یک سو و همچنین اجرای سیاست­های طرف عرضه به منظور ارتقای بهره­وری در بخش تولید از سوی دیگر است.  }, keywords_fa = {هدفمند کردن یارانه‌ها,قیمت حامل‌های انرژی,الگوی اقتصادسنجی کلان,اقتصاد ایران}, url = {https://jiee.atu.ac.ir/article_2553.html}, eprint = {https://jiee.atu.ac.ir/article_2553_49e2b3c46f361b93028f6de8d28c3634.pdf} } @article { author = {Sadeghi, Seyed Kamal and MotafakkerAzad, Mohammad Ali and Pourebadollahan Covich, Mohsen and Shahbazzadeh Khiyavi, Atabak}, title = {A Survey of Causality Relationship between CO2 Emissions, FDI, Per Capita Energy Consumption and GDP in Iran: Application of Toda-Yamamoto Test}, journal = {Iranian Energy Economics}, volume = {1}, number = {4}, pages = {101-116}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2423-5954}, eissn = {2476-6437}, doi = {}, abstract = {A large portion of the world energy consumption is provided by fossil fuels, which cause massive emissions of dangerous pollutants into the environment leading to global warming and climate change. What is certain is the world's energy consumption in order to increase economic growth and the resulting greenhouse gas emissions, especially carbon dioxide, the consumption of fossil fuels is a growing trend. Therefore in the present study to examine the causal relationship between CO2 emissions (as an alternative to the destruction of the environment variable) and variables of FDI, per capita energy consumption and GDP in the form of an environmental Kuznets hypothesis in Iran during 1980-2008. To that end, The Toda-Yamamoto method, has been used to examine the causality relationship. The main finding of this study shows that there exists bidirectional causality between CO2 emissions and energy consumption and unidirectional causality running from GDP to CO2 emissions. Given the existence of causal relationships between variables, the hypothesis of environmental Kuznets curve (EKC) in state variables that criterion economic growth CO2 emissions and energy consumption is to be confirmed, but in that case the criterion of economic growth, GDP is confirmed is not.  }, keywords = {CO2 Emissions,FDI,Per Capita Consumption Energy,GDP,Toda-Yamamoto Test,Iran}, title_fa = {بررسی رابطه علی بین انتشار دی‌اکسیدکربن، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی‌، سرانه مصرف انرژی و تولید ناخالص داخلی در ایران (رهیافت آزمون علیت تودا- یاماموتو)}, abstract_fa = {بخش بزرگی از مصرف انرژی در جهان توسط سوخت­های فسیلی تأمین می­شود، که این امر موجب انتشار وسیع مواد آلاینده و خطرناک به محیط زیست شده و باعث گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی می­شود. آنچه مسلم است مصرف انرژی در جهان به منظور رشد اقتصادی رو به افزایش است و در نتیجه انتشار گازهای گلخانه­ای بویژه دی­اکسیدکربن، در اثر مصرف سوخت­های فسیلی روندی فزاینده دارد. از این رو در مطالعه­ حاضر به بررسی رابطه­ علی بین انتشار دی­اکسیدکربن (به عنوان متغیر جایگزین برای تخریب محیط زیست) و متغیرهای سرمایه­گذاری مستقیم خارجی، سرانه مصرف انرژی و تولید ناخالص داخلی در قالب فرضیه­ی زیست­محیطی کوزنتس در ایران در سال­های 1387-1359 پرداخته می­شود. برای این منظور از آزمون­های تودا- یاماموتو برای بررسی رابطه­ علی استفاده شده است. نتایج حاصل از این مطالعه بیانگر وجود رابطه­ علی دوطرفه بین متغیرهای انتشار دی­اکسیدکربن و سرانه مصرف انرژی و روابط علی یکطرفه از سوی تولید ناخالص داخلی به سمت سرانه­ مصرف انرژی است. با توجه به وجود رابطه­ علی بین متغیرها، فرضیه منحنی زیست­محیطی کوزنتس (EKC)  در حالتی که معیار رشد اقتصادی متغیرهای انتشار دی­اکسیدکربن و سرانه مصرف انرژی باشد تأیید می­شود ولی در حالتی که معیار رشد اقتصادی، تولید ناخالص داخلی باشد تأیید نمی­شود.}, keywords_fa = {انتشار دی‌اکسیدکربن,مصرف انرژی,سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی,تودا- یاماموتو,ایران}, url = {https://jiee.atu.ac.ir/article_2554.html}, eprint = {https://jiee.atu.ac.ir/article_2554_d1edc0da6e237cd79f19c9574a9b03c7.pdf} } @article { author = {Abdoli, Ghahraman and Amidi, Pejman}, title = {A Survey of GECF Effects on Extraction of Gas Reserves: A Game-Theoretic Approach}, journal = {Iranian Energy Economics}, volume = {1}, number = {4}, pages = {117-144}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2423-5954}, eissn = {2476-6437}, doi = {}, abstract = {  This paper considers the impact of the establishment of a gas cartel on extraction of this exhaustible resource. A simple intertemporal extraction model suggests a linear extraction rule with slope term common when discount rates are homogenous and differences in pricing behavior and costs determine the intercept. As a result of comparing the amount of extraction in various market structures, we find out that when the market structure changes from competitive form to Stackelberg leader game, the amount of extraction decreases. Panel data regression exhibits a robust and stable linear extraction-reserves relationship and a significantly lower estimated slope within the countries with larger amounts of reserves. Moreover, this finding may be explained by the differences in discount rates.}, keywords = {Cartel,gas,extraction,reserve,exhaustible resource}, title_fa = {بررسی تأثیر تشکیل کارتل گازی بر روند استخراج ذخایر با رویکرد نظریه بازی‌ها}, abstract_fa = { این مقاله تأثیر تشکیل کارتل گازی را بر استخراج از این منبع پایان­پذیر مورد بررسی قرار می­دهد. یک مدل ساده بین دوره­ای استخراج از منابع پایان­پذیر، قاعده استخراج خطی را نشان می­دهد. به طوری که وقتی نرخ تنزیل     استخراج­کننده­ها را یکسان درنظر می­گیریم، ضریب شیب استخراج­کننده­ها یکسان است و تفاوت در هزینه­ها و ساختار بازار، همگی در عبارت عرض از مبدأ نمایان می­شوند. به دنبال مقایسه میزان استخراج در ساختارهای مختلف بازار به این نتیجه می­رسیم که با تغییر ساختار بازار از حالت رقابتی به رهبری استاکلبرگ، میزان استخراج کاهش خواهد یافت. رگرسیون پانل دیتا نیز یک رابطه خطی قوی را بین استخراج و ذخایر نشان می­دهد، به طوری که ضریب شیب برای کشورهای با ذخایر بزرگتر، کمتر تخمین زده می­شود. همچنین این یافته می­تواند بوسیله متفاوت بودن نرخ تنزیل استخراج­کننده­ها، قابل توضیح باشد.}, keywords_fa = {گاز,استخراج,ذخایر,منابع پایان‌پذیر,کارتل}, url = {https://jiee.atu.ac.ir/article_2559.html}, eprint = {https://jiee.atu.ac.ir/article_2559_de7b52249f88bff1f14cdeca8522d772.pdf} } @article { author = {Gorgini, Mostafa and Golestani, Shahram and Hajabbasi, Fatemeh}, title = {A Comparison of the Predictive Ability of VAR, ARIMA and Artificial Neural Network (ANN) Models: OPEC’s Oil Demand}, journal = {Iranian Energy Economics}, volume = {1}, number = {4}, pages = {145-168}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2423-5954}, eissn = {2476-6437}, doi = {}, abstract = {Awareness of the future oil demand is essential for OPEC member countries to determine priorities and policy selection for achieving economic growth and development. In this study, demand for OPEC’s oil, using time-series models Including Vector Autoregressive (VAR), and Autoregressive Integrated Moving Average (ARIMA) models and an alternative model, artificial neural network (ANN) (using monthly data from 2001:1-2010:10), is predicted. To measure the ability of predictive power of the models, three criteria are used: Mean Squared Error (MSE), Mean Absolute Error (MAE), and Mean Absolute Percentage Error (MAPE). The results show that VAR pattern with the error rate of 6% for the sum of squared error, mean absolute error of 19% and 5% of the average of the absolute value is the most appropriate forecast for OPEC’s oil demand. Based on VAR model, it is predicted that demand for oil is growing over all the months in the year 2012. Also, the projected demand in 2015 shows that the demand for OPEC’s oil has a rising trend but in 2014 this trend will be slower.}, keywords = {}, title_fa = {مقایسه توانایی پیش‌بینی مدل‌های VAR ، ARIMA و شبکه‌های عصبی (ANN) :تقاضای جهانی نفت اوپک}, abstract_fa = {مارهای کشور، حاکی از رشد مصرف بنزین در بخش حمل و نقل کشور بوده و در سال­های اخیر بنزین مصرفی بطور قابل ملاحظه­ای بیش از ظرفیت پالایش داخلی شده است و لذا هزینه واردات بنزین سهم نسبتاً مهمی از بودجه دولت را به خود اختصاص می­دهد. افزایش جمعیت شهری، اقبال عمومی استفاده از خودروهای شخصی و عرضه بنزین به قیمت یارانه­ای از عوامل تعیین­کننده این پدیده هستند. علاوه بر تحمیل هزینه­های فزاینده به اقتصاد کشور، با ایجاد آلودگی بیش از حد هوا در مناطق شهری لطمات جبران­ناپذیری نیز بر سلامت شهروندان وارد می­کنند. در این پژوهش سعی بر آن است که با استفاده}, keywords_fa = {اوپک,تقاضای جهانی نفت,پیش‌بینی}, url = {https://jiee.atu.ac.ir/article_2562.html}, eprint = {https://jiee.atu.ac.ir/article_2562_cb955340c10e71606b3dab771d54bfa5.pdf} } @article { author = {Nazeman, Hamid and Haghdoost, Ehsan}, title = {Fuel Economy and Pollution Control of Using Electro-Hybrid Cars}, journal = {Iranian Energy Economics}, volume = {1}, number = {4}, pages = {169-196}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2423-5954}, eissn = {2476-6437}, doi = {}, abstract = {  Statistics indicate a continuous growth in gasoline consumption for transportation in Iran. The volume of domestic consumption of gasoline in recent years has exceeded the country’s refining capacity, and a substantial volume has to be imported to meet the increasing demand for fuel. A growing urban population, together with ever increasing popularity of cars and subsidized fuel prices are considered among the most significant factors for this phenomenon. Which, among other problems, has created a substantial burden for the public budget and a  rather serious air pollution in urban communities. Although, rising fuel consumption and its environmental impact could be seen as a common problem in most countries today, it is noteworthy however, that technological progress in urban transportation has presented certain useful alternatives. This study attempts to use advanced econometric methods to postulate a perspective for the long term gasoline consumption in Iran.  Subsequently, it proceeds to examines the economic feasibility of utilizing a more advanced automobiles (i.e. Electro Hybrid cars) as an alternative mean for urban transportation. Findings of the study indicate a rather substantial stream of benefits for the economy, in terms of reduced gasoline consumption, as well as, lower air pollution for urban centers.}, keywords = {Gasoline Consumption Projection,Urban Transportation,Fuel Subsidy,Air Pollution,Advanced Technology}, title_fa = {بررسی امکان صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا با استفاده از خودروهای برقی- بنزینی (الکتروهیبرید)}, abstract_fa = {  آمارهای کشور، حاکی از رشد مصرف بنزین در بخش حمل و نقل کشور بوده و در سال­های اخیر بنزین مصرفی بطور قابل ملاحظه­ای بیش از ظرفیت پالایش داخلی شده است و لذا هزینه واردات بنزین سهم نسبتاً مهمی از بودجه دولت را به خود اختصاص می­دهد. افزایش جمعیت شهری، اقبال عمومی استفاده از خودروهای شخصی و عرضه بنزین به قیمت یارانه­ای از عوامل تعیین­کننده این پدیده هستند. علاوه بر تحمیل هزینه­های فزاینده به اقتصاد کشور، با ایجاد آلودگی بیش از حد هوا در مناطق شهری لطمات جبران­ناپذیری نیز بر سلامت شهروندان وارد می­کنند. در این پژوهش سعی بر آن است که با استفاده از روشهای پیشرفته اقتصادسنجی، مصرف بلندمدت بنزین در بخش حمل و نقل برآورد گردیده و آنگاه با توجه به اهمیت موضوع، امکان استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته­تر در حمل و نقل شهری مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه به طور خاص کاربرد خودروهای دوسوخته برقی- بنزینی که در کشورهای پیشرفته صنعتی مورد توجه بوده مورد بررسی قرار می­گیرد. نتایج بدست آمده از پژوهش حاکی از آن است که استفاده از این نوع خودروها در حمل و نقل شهری از نظر اقتصادی توجیه­پذیر بوده و می­تواند دارای منافع قابل ملاحظه­ای به صورت محدود شدن مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا باشد.  }, keywords_fa = {پیش‌بینی مصرف بنزین,حمل و نقل شهری,یارانه سوخت,آلودگی هوا,تکنولوژی پیشرفته}, url = {https://jiee.atu.ac.ir/article_2564.html}, eprint = {https://jiee.atu.ac.ir/article_2564_631747a2c747ebe56e57ab37fece0ecd.pdf} }